Jag står i valet och kvalet om jag skall installera täljstenkamin eller pelletskamin. Har ett hus på 120 kvm från -88 med FTX som ventilation och uppvärmning i form av luftburen elvärme.

Är dock lite misstänksam mot pelletskamin då denna låter en del (fläkten). Om man som jag skall ha den i vardagsrum / tv rum vill man ju inte att det ska störa för mycket liksom. En vanlig braskamin låter ju inte så mycket men kräver mer arbete i gengäld :(

Tror mig inte ha några problem att få runt värmen då jag tar 70 % av luftflödet från just vardagsrum. S k returluft. Alltså borde pelletskamin avge jämnare och värme sätt till arbetsinsatsen? En kamin måste man ju elda i morgon och kväll för att få önskad funktion. Det blir tyvärr ganska ryckigt med temperaturen kan jag tänka mig samt att det är mer sårbart ifall man inte skulle vara hemma :(

Är det någon som kan råda mig i djungeln?
Ni som har pelletskamin, låter det mycket och hur tycker ni att helheten är?

Såg att det finns pelletskaminer som har beklädnad av t e x täljsten. Den får ju gärna se lite robost ut och som nån liten plåtlåda som skämmer hela vardagsrummet typ!

Mitt bästa råd är att åka iväg till en försäljare och lyssna på en pelletskamin. Vi gjorde det och tyckte att ljudet från fläkten var väldigt störande. Fläkten går ju hela tiden och i en jobbig frekvens. Nu finns det en mängd olika modeller och det kanske finns tystare modeller, men det gäller att hitta dem...

Vi blev väldigt besvikna, fördelarna är precis som du säger att en pelletskamin ger värme hela dygnet och nästan sköter sig själv. En riktigt stor täljstenskamin blir ju som en kakelugn i värmeavgivning, men ack så dyrt. Någon med pelletskamin som vill delge oss sina erfarenheter?

En täljstenskamin släpper ut betydligt med lort i luften än vad en pelleskamin. Det kan t o m vara svårt att få en täljstenskamin godkänd som primär värmekälla i tätbebyggt område. Detta gäller alltså de lättare täljstenskaminerna. En stor täljstensugn på flera ton har betydligt bättre miljövärden.

Om man funderar på en täljstenskamin/ugn så bör man också ta reda på husets värmebehov och hur mycket ved man kan elda i kaminen/ugnen. De tål nämligen inte hur hård eldning som helst. I värsta fall räcker inte kaminens/ugnens kapacitet för husets värmebehov.

Jag har tittat lite på både ugnar och kaminer i täljsten precis som ni säger.

Ugn blir så fasligt dyrt att installera då montering etc måste skötas av fackman samt i mitt fall fundament gjutas bla bla......

En kamin i täljsten finns i en mängd olika varianter. De finns från 100 kg upp till 700 kg. Ju tyngre desto längre avsvalningstid. Och visst, de är inte lika "miljömässigt" förträffliga som ugnar men vi snackar halva priset! Runt 45 000 :- installerat och klart. Kan också göra allt själv ;)

De kan ju inte vara helt miljövidriga då de är godkända av provningsinstitut osv för ju just utsläppsnivåer och effektivitet.

En kamin av den modell jag tittat på ( Nibe Sofiero 520kg ) har en toppeffekt på 9 kW. Den har avsvalningstid på enligt tillverkaren "över" 12 timmar! Om man är lite skeptisk och tänker vad som är nyttig värme så säg 10 timmar då!
Då borde det alltså räcka med att elda morgon och kväll under den kallare delen på året för att sen reglera värmen genom hur hårt man eldar övrig säsong!?

Eftersom jag har befintlig tilluft + returluft har jag inga problem med att få runt värmen i huset.

Har ni några tips eller ideèr på andra alternativ.

Ett annat alternativ kan ju vara att titta på om det går att installera en vanlig vedpanna och ackar. Om man redan har luftburen värme och vill slippa installera vattenburen värme kan man använda fläktkonvektor eller någon form av värmeväxlare för att värma tilluften.

Om man ska värma ett hus med ved så kommer det att gå åt tiotals kubikmeter per år och det innebär att tiotals kilo ved ska bäras in varje dag under eldningssäsongen. Ved skräpar ner en hel del och då är det bra om kaminen står på en lättstädad plats. Gärna så att man inte måste ta av sig skorna med en 15 kilo ved i händerna.

• Gilla
Monica Petersson
  • Laddar…
Visst blir det en del ved kånkande in i huset men det tror jag att jag överlever. Tänkte ha vedförvaring bredvid kaminen där uppskattningsvis 20 - 30 kg ved kommer att få plats. Då slipper man kånka varje dag!

Att installera vedpanna och acktankar är inget alternativ för mig p g a följande:

1. Är ute efter i första hand, mysfaktor! En vedpanna är mkt dyrare och utan "skäl".

2. Finns ingen plats för pannrum!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.