Någon som kan dela med sig om erfarenheter om slutet system med tryckexpansionskärl med ved eldning och ack.tank. För och nackdelar.

Använder äldre vedpanna som jag ska koppla en ack.tank till snart. Vill bli av med befintligt öppnet kärl på vinden när jag ändå måste in i systemet och ändra. En av dom tänkbara firmorna VÄGRAR att göra jobbet om jag ska ha ett tryck kärl, med hänvisning till att det inte fungerar bra.

Vad ska man tro ?

Jag är medveten om att det blir dyrara med ett slutet kärl och att det blir större, men slipper risken med läckage på vinden.

Risken med läckage på vinden är ingenting jämfört med risken med en kokande panna, kärvande säkerhetsventil och slutet kärl. Jag skulle råda dig att byta kärlet på vinden mot ett större och isolera det ordentligt.

Jag har slutet kärl och så fort jag kommer åt så ska jag byta det mot ett öppet. Till nackdelarna hör att trycket i systemet kommer att åka jojo om du inte överdimensionerar kraftigt. Dimensioneringen är också lite trixig. Vid en kokning så kan det hända att systemet töms på en hel del vatten. Man MÅSTE komma ihåg att testa och motionera säkerhetsventilen/erna. Kärlet tar stor plats. Mitt kär är på 200 liter och det är på gränsen till för litet på mina 1500 liter ack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.