14 868 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Bergvärme som ger kyla?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Kan man använda en bergvärmeanläggning för att få både värme OCH kyla? En byggfirma som jag talade med påstod det.
Hur går det till i så fall? Tacksam för tips.
Hur går det till i så fall? Tacksam för tips.
http://www.ivt.se/dokumentarkiv/pdf/Flaktelement42NProdblad.pdf
har en sån som jag tänkte köra med kyla, men den kommer få värma källaren sommartid istället...
har jag fattat rätt så är det en carrier i botten, så kontakta carrier om pris också...
säg åt de som du väljer som installatör att du skall ha så du kan koppla på kyla på anläggningen...
har en sån som jag tänkte köra med kyla, men den kommer få värma källaren sommartid istället...
har jag fattat rätt så är det en carrier i botten, så kontakta carrier om pris också...
säg åt de som du väljer som installatör att du skall ha så du kan koppla på kyla på anläggningen...
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jo det var min avsikt att kunna få AC i samma lösning så att säga. Även om vi skall bygga stenhus så kanske det blir skönt med lite kyla emellanåt. Helgen skall tydligen bli över 28C och mtp växthuseffekten kommer det säkert fler såna somrar.
Någon som har en motsvarande kyllösning installerad i dag? Erfarenheter/kostnad?!
Man måste tydligen ha någon luftvärmepump?
Någon som har en motsvarande kyllösning installerad i dag? Erfarenheter/kostnad?!
Man måste tydligen ha någon luftvärmepump?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Aha that's the magic behind....jag är helt rudis på detta med värmeteknik så jag tackar för tipset. Vi skall nog kolla på en sån lösning.
För att få s k frikyla från en bergvärmepump behöver man en eller flera konvektorer ( element med fläkt ).
Man drar sedan rör till dessa från köldbäraren ( borrhålet ).
Då får man frikyla, eftersom temperaturen på köldbäraren är under tio grader på sommaren så får man alltså gratis kyla kan man säga
Det kostar bara lite el till cirk.pumpen. Sen "laddar" du samtidigt borrhålet med värmeenergi eftersom du egentligen "förflyttar" den värmeenergi som finns i huset när du "kyler" och trycker ner det i hålet och berget ;D
Själv har jag en luftvärmepump som jag använder som luftkonditionering under sommaren. Denna kan inverteras och köras åt "både kyla och värme".
Dock råder jag skarpt till att inte köpa separat AC iform av s k split aggregat, utan utnyttja för guds skull frikylan du som har förmånen att ha denna
Man drar sedan rör till dessa från köldbäraren ( borrhålet ).
Då får man frikyla, eftersom temperaturen på köldbäraren är under tio grader på sommaren så får man alltså gratis kyla kan man säga
Själv har jag en luftvärmepump som jag använder som luftkonditionering under sommaren. Denna kan inverteras och köras åt "både kyla och värme".
Dock råder jag skarpt till att inte köpa separat AC iform av s k split aggregat, utan utnyttja för guds skull frikylan du som har förmånen att ha denna
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kom ihåg att samtliga ledningar som innehåller det kalla vattnet måste isoleras till 100%. Annars droppar det kondens och kostnaderna för vattenskadorna blir höga. Isoleringen limmas fast för att ingen luft ska nå kopparrören.
En röris tar ca 5-600 per parmeter för att dra isolerade kopparrör till fläktkonvektorn. Det är ett himla pillgöra m.a.o. men det fungerar mycket bra.
En röris tar ca 5-600 per parmeter för att dra isolerade kopparrör till fläktkonvektorn. Det är ett himla pillgöra m.a.o. men det fungerar mycket bra.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Tack för alla tips!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden