Hej,

Jag håller på renovera min 50-tals tvåplansvilla. Grunden (circa 90 kvm) är hälften "krypgrund" med ståhöjd och hälften betongplatta.  Hälften av grunden är uppvärmd då värmepumpen står där.  Hela bottenvåningen är byggd i betonghålsten.  Det är tre meters fallhöjd mellan husets fram och baksidor.  

Jag har lite funderingar över att lägga golvvärme och klinkers på den delen av golvet som är betongplatta. Hur blir fuktvandringen då? Grunden är inte isolerad under men är dränerad utvändigt med Isodrän.  Jag utgår ifrån att jag måste isolera under betongplattan. Frågan är hur mycket jag ska isolera och vad ska jag göra med ångspärren? Vore det kanske bättre att värma hela krypgrunden... eller stunta i golvvärme!

Min bergvärmeinstallatör påstår att man kan uppnå samma resultat med en fläktkonvektor. Vad tycker Ni?

Hälsningar,

Tim

Den risk som finns är att du sommartid, när du kanske stänger av golvvärmen på betongen, får en fuktvandring från marken och upp genom golvet.

- Och det, det är INTE bra, som Christer Glenning skulle sagt.

Ett sätt att motverka detta är att ha grundvärme på året om på dessa riskytor. Det kan också vara lämpligt att se till att man lägger golvvärmen på ett sådant sätt att fukten fortfarande kan vandra genom golvet. Dvs, gjut in rören och lägg klinkers på golvet - det är inte en tät konstruktion så den släpper igenom fukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.