5 359 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Cirkulationspumpen?
Hej!
Jag har några såna där enkla undringar nu när vi börjar stänga av elementen ett efter ett. Hur skall man göra med cirkulationspumpen? Vi kommer att ha ett element igång hela sommaren, så man kanske inte skall stänga av pumpen helt eller? Kan man stänga av helt eller tar pumpen stryk av att stå stilla? Skall man köra den på läge I, II eller III?
Förslag?
/ Pejja
Jag har några såna där enkla undringar nu när vi börjar stänga av elementen ett efter ett. Hur skall man göra med cirkulationspumpen? Vi kommer att ha ett element igång hela sommaren, så man kanske inte skall stänga av pumpen helt eller? Kan man stänga av helt eller tar pumpen stryk av att stå stilla? Skall man köra den på läge I, II eller III?
Förslag?
/ Pejja
Jag stänger alltid av cirkpumpen under sommarhalvåret. Brukar starta igång den 1 gång i veckan så den inte beckar ihop...
Hur är elementet som ni vill ha igång sommartid kopplat. Fungerar det möjligtvis med självcirkulation? Isf kan du ju stänga av pumpen
Hur är elementet som ni vill ha igång sommartid kopplat. Fungerar det möjligtvis med självcirkulation? Isf kan du ju stänga av pumpen
Hehe... Jag tror dig! Det har bara blivit en vana att vrida igång pumpen när man går förbi pannan på sommaren.Immobil skrev:
För er som inte vet!
Om pumpen skulle kärva brukar man kunna hjälpstarta den med en skruvmejsel. Man får öppna ett lock eller en skruv på mitten så man kommer åt pumpens axel
Tänkte ställa en sån där fråga som är omöjlig att svara på men som säkert många undrar...
Ungefär hur mycket ström drar en cirkulationspump... som jämförelse så drar vår golvfläkt till Nivellgolvet ungefär lika mycket ström som en 40W glödlampa.
Är alltså bara ute efter något ungefärligt och förstår att det är mycket upp till pumpen.
Ungefär hur mycket ström drar en cirkulationspump... som jämförelse så drar vår golvfläkt till Nivellgolvet ungefär lika mycket ström som en 40W glödlampa.
Är alltså bara ute efter något ungefärligt och förstår att det är mycket upp till pumpen.
Inte för att jag har mätt om det stämmer, men på min c-pump så är de olika lägena 1, 2, 3 angivna i effekt och varvtal - vilket givetvis kan diffa lite. Nu har jag inte de exakta siffrorna i huvudet men i storleksordning så är Watt angivelsen för de olika lägena 30, 50 och 70 W.Macke202 skrev:
Klicka här för att svara