*nyfikna små frågor* ;)
jan.angmo skrev:
Den uppvärmda luften trycks ner under golvet genom anlagda kanaler som är av plåt alt. trä.
Luften släpps ut under fönster.
Har du som en "varmgrund" eller bara golvet som är lyft upp från plattan ?
jan.angmo skrev:
Värmen från soluppvärmd luft under plåttaket ska automatiskt tas in då temperaturen utanför spjället överstiger temperaturen inne i huset.
Menar du ta luft "uteifrån" eller ? (risk för övertryck i huset)

Se bara till att ha bra filter på recirkulationsluften nu, så du slipper dra ner massa smuts/damm under golvet.

CarMan skrev:
har en kompis som har ett sådant värmesystem & han säger att det funkar bra.
met tänk på att det är délvärme som värmer ett sådant hus & det kan vara kknepigt att konvertera
Jag tror det är mig Carman syftar på :)
Vi har luftvärme i 1.5-plans hus byggt 1990. Att det blir dammigare har vi absolut inte märkt, snarare tvärt om eftersom en hel del damm fastnar i luftfiltrena som är lätta att dammsuga. Kalla golv och kallras från fönster är heller inget jag upplever som värre än med uppvärming via radiatorer. Den enda nackdelen är att tempjusteringen är en smula känslig. Har man 20 grader inne och vill höja en aning så blir det oftast ett par grader mer än man tänkt sig.
Vi ska troligen komplettera med en luftvärmepump för att sänka vår, redan relativt låga, elförbrukning ytterligare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.