Har en CTC med relativt nyinstallerad pelletsbrännare. Nu undrar jag om man skall stänga av cirkulationspumpen eller ej?

Jag menar nu är det ju sommar så ingen värme behövs så varför gå med pumpen i onödan? Att pumpen går på sommaren med låg temp torde väl kyla pannan eller har jag fel?

Vad är andra alternativ, skall jag ta ner kurvan? Sänka tempen i panna?

Tacksam för råd från villrådig...

Jag slår av våran cirkulationspump, då den trots att värmen är av helt ändå "tjuvar" lite via shunten. Men "motionera" gärna den då och då, exempelvis i samband med tillsyn av brännaren..

Jag stänger av cirk-pumpen varje år.
Sista april i år.
Dels så tar den lite ström.
Dels blir den väldigt varm när inget varmvatten förbrukas till radiatorerna.

Jag stänger alltid av min c-pump när värmebehovet upphör. Den är monterad med timerstyrning så nu går den bara en kvart i veckan för att motioneras.

Det finns i allafall hos mig en del energikostnader (el) att tjäna vid sommaravstängning. Min c-pump till golvvärmen drar 110W på läge 1, säga att man har den avstängd i 100 dygn så blir det över 250 kronor som man kan göra annat för.

Ja, jag håller med. Det är ingen mening att plaska runt vatten när det inte behövs. Men kör gärna några varv då och då, så minskar risken för att den kärvar fast.

Majgårdarna
Har stängt av min cirkpump jag oxå.
Behöver man verkligen köra pumpen då o då för att den
inte ska kärva?
Enligt en vvsare jag känner så gällde bara det dom gammla
pumparna som drivs av en axel ?

Behöver och behöver. Det lär inte bli sämre i alla fall.

Tack för alla svar!

Slog av den direkt den 26/6 och kan väl bara säga att det redan märks på pelletsförbrukningen... Konstigt kanske men så är det, en markant skillnad alltså.

Man kan ju ta som vana att slå igång pumpen under tiden man sotar pannan vilket ju tar en 30-40 minuter.

Bra tips alltså, i allafall för mig!

Jag bruka låta min stå på på sommaren, för att jag har golvärme på två plan och det nedre är ingjutet. Genom att cirkulera vattnet så hålls plattan på cirk 20°C hela sommaren. Jag har sutteräng så förut blev det ganska "svala" golv och rå luft i de inre rummen, men nu är det alltid c:a 20° i luft och golv.
Tilläggas bör att jag har tagit bort styrdonen på sommaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.