Hej,
Någon som har erfarenhet av luftburen golvvärme?
Vissa husföretag som jag pratat med installerar inte golvvärme på övervåningen pga risken för vattenskada i träbjälklaget. Jag vill ju helst ha golvvärme även på övervåningen och snubblade då över luftburen golvvärme på webben. (www.legalett.com) Hade jag aldrig hört talas om innan. Någon som tycker det verkar bra? Eller dåligt? Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Blir det inte onödiga värmeförluster då värmen ska växlas till det luftburna golvvärmesystemet från den vattenburna värmeväxlaren som i sin tur kanske växlats från frånluften? (Luft-vatten-luft)
Eller är det överdrivet att oroa sig för fuktskador med vattenburen golvärme i träbjälklaget? Hur ser försäkringsbolagen på det?

Erfarenheten av luftburna golvvärmesystem är att det är svårt att få ut effekten och de är svårreglerade.
När det gäller oron för vattenburen golvvärme i bjälklaget så händer det inte mer skador där än vid system med konventionella radiatorer. Betänk att alla tappvattenledningar och även radiatorrör matas fram i golven.

OK,
så man behöver inte vara orolig för vattenburen golvvärme då och det finns kanske en anledning till att man nästan aldrig hör talas om luftburen golvvärme.
Men enligt tillverkarens hemsida ska det vara mer energisnålt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.