3 449 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
förbrukning luftburen värme
Tänkte fråga vad ni förbrukar som bor i ett hus med luftburen värme och värmeåtervinning. Har det i mitt nuvarande hus på 130/kvm har på en månad förbrukat 3061kw/h den månaden gäller mellan april/maj. Så det har ju inte varit speciellt kallt. Tycker att det låter mycket, kan även säga att det e exakta efter förbrukningen på avläsning så det e ingen preliminär förbrukning.
Bara kul att veta om vi förbrukar ovanligt mycket eller om det rent utav e nått fel på vårat system.
Bara kul att veta om vi förbrukar ovanligt mycket eller om det rent utav e nått fel på vårat system.
Jo det låter mycket, fast jag antar att det inkluderar all el och inte bara uppvärmningen? Har du kollat vad förbrukningen är nu när det är varmt ute och du kan stänga av värmen? Kan ju vara nåt annat som ställer till det.
Att det är luftburen värme ska inte spela nån roll, det ska inte dra mer än andra uppvärmningssystem.
Att det är luftburen värme ska inte spela nån roll, det ska inte dra mer än andra uppvärmningssystem.
Jo det e all el till huset.
Ska lämna in för mätarställning för nästa månad, då får jag höra om den sänkts något mer.
Det jag vet e att vi har dyrare elräkningar en svärmor hon har direktel och betalar 2200kr/mån på sin villa på 180/kvm byggår -81
Vi har i vinter betalat upp till 5000kr/mån. 130/kvm byggår -91
Fattar inte det :-? Ända jag kan tänka mig är att jag tvättar mer än hon pga barn.. Men i övrigt så har vi samma leverne. Hon har dessutom varmare i sitt hus. >
Varför jag så gärna vill veta är för att jag har sålt huset och jag vill inte att det blir något problem pga detta dyra leverne på huset... Eller e det bara jag som e nojjig.??
Det kanske e normalt? Kan tillägga att frånluftsvärmepumpen gick sönder i vintras så den e ny. Ventilationen/kanalerna e inställd efter det av Ventilationsförbättringar...
Så det beror inte på att pumpen e kass.
Ska lämna in för mätarställning för nästa månad, då får jag höra om den sänkts något mer.
Det jag vet e att vi har dyrare elräkningar en svärmor hon har direktel och betalar 2200kr/mån på sin villa på 180/kvm byggår -81
Vi har i vinter betalat upp till 5000kr/mån. 130/kvm byggår -91
Fattar inte det :-? Ända jag kan tänka mig är att jag tvättar mer än hon pga barn.. Men i övrigt så har vi samma leverne. Hon har dessutom varmare i sitt hus. >
Det kanske e normalt? Kan tillägga att frånluftsvärmepumpen gick sönder i vintras så den e ny. Ventilationen/kanalerna e inställd efter det av Ventilationsförbättringar...
Så det beror inte på att pumpen e kass.
vad har du för värmesystem. fattar inte riktigt din beskrivning.
har du luftburen värme eller finns det radiatorer.
vad är det som värmer värmesystemet & vad värms vattnet med?
är ventilationen rätt injusterad? vilken verkningsgrad har du på återvinningen?
har du luftburen värme eller finns det radiatorer.
vad är det som värmer värmesystemet & vad värms vattnet med?
är ventilationen rätt injusterad? vilken verkningsgrad har du på återvinningen?
Har inga radiatorer det e luftburen värme vattnet värms via värmeåtervinning och elpatron i frånluftsvärmepumpen Ventilationen ska vara rätt injusterad tog hit en snubbe från ventilationsförbättringar när vi bytte ut flvp i dec 2005 som justerade in luftmängd och rengjorde kanalerna vet inte verkningsgraden men det ger inte mycket på vintern verkar det inte funka allsCarMan skrev:
är det ett vattenbatteri som värmer luften (som värmer huset) eller är det el slingor i ventelationskanalen?lier skrev:Har inga radiatorer det e luftburen värme vattnet värms via värmeåtervinning och elpatron i frånluftsvärmepumpen Ventilationen ska vara rätt injusterad tog hit en snubbe från ventilationsförbättringar när vi bytte ut flvp i dec 2005 som justerade in luftmängd och rengjorde kanalerna vet inte verkningsgraden men det ger inte mycket på vintern verkar det inte funka alls![]()
oavsett vilket, så är det tempraturen på dessa som ser till att du får varmt & håller dom för låg tempratur så fryser du. Systemet är inte rätt injusterat.
Vet inte vilket system du har.
Men skulle du ha Bahco/MiniMaster som sitter i köket, kontrollera att termostaten i det aggregatet (FTX) står så lågt som möjligt.
Tyvärr ett vanligt fel att från/tilluftsaggregatets elbatteri ligger på och vämer i onödan.
Men skulle du ha Bahco/MiniMaster som sitter i köket, kontrollera att termostaten i det aggregatet (FTX) står så lågt som möjligt.
Tyvärr ett vanligt fel att från/tilluftsaggregatets elbatteri ligger på och vämer i onödan.
Klicka här för att svara