1 314 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vända luftflödet genom frånluftsvärmepumpen...?
Hej
Vi ska bygga ett hus med en Nibe 310 frånluftsvärmepump. Min fråga är om man kan vända luftflödet inåt sommartid? Eller att mata tillbaks endel av den utgående kalla luften. Detta för att sänka inomhustemperaturen.
Vi ska bygga ett hus med en Nibe 310 frånluftsvärmepump. Min fråga är om man kan vända luftflödet inåt sommartid? Eller att mata tillbaks endel av den utgående kalla luften. Detta för att sänka inomhustemperaturen.
Njä, du vill ju inte trycka in den utvädrade luften in i huset igen. radiator vid utblåset kopplat till en radiator med fläkt inomhus skulle säkert fungera - teoretiskt i alla fall. Dessutom får du bara "kalluft" när du värmer varmvatten på sommaren så det blir nog inga större mängder.
Jag funderade löst i dessa banor förr men kom fram till att mängden kalluft nog blir rätt futtig och att en billig luftkonditionering lär bräcka effekten med hästlängder. Men, det är vad jag kom fram till och det är ju inte nödvändigtvis rätt
Jag funderade löst i dessa banor förr men kom fram till att mängden kalluft nog blir rätt futtig och att en billig luftkonditionering lär bräcka effekten med hästlängder. Men, det är vad jag kom fram till och det är ju inte nödvändigtvis rätt
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Min tanke var att vända luftflödet så att man kyler den varma uteluften när denna pumpas in i huset på sommaren. Då kommer ingen gammal luft in.
Jag frågade Nibe om detta och det skulle rent teoretiskt kunna fungera om man styrde om luften med spjäll. Någon som gjort något liknande?
Jag frågade Nibe om detta och det skulle rent teoretiskt kunna fungera om man styrde om luften med spjäll. Någon som gjort något liknande?
Rätt så meningslöst för att kunna kyla huset med den effekt du kan få ut.
Samt att om det skall fungera får du förbruka rätt mycket varmvatten så att kompressorn går och laddar värme (och därmed kyler).
Lägg tid på det om du vill men tror inte du kommer att bli nöjd med resultatet.
Samt att om det skall fungera får du förbruka rätt mycket varmvatten så att kompressorn går och laddar värme (och därmed kyler).
Lägg tid på det om du vill men tror inte du kommer att bli nöjd med resultatet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden