Det är så att jag har en CTC-panna (modell 171 från -79), med en tillkopplad pelletsbrännare (Compact modell A2 0-15 kW). Jag bor i ett hus från tidigt 1900-tal, så de flesta väggar är inte mycket isolering i. Det är 2-glasfönster i huset och värmeåtgången är cirka 4 ton pellets + 5 kubik med ved. Under sommartid används en liten varmvattensberedare (50 liter).

Jag har lite funderingar på jordvärme, eftersom familjen får tillökning och jag känner att jag inte har tid att arbeta i skogen och ordna med pellets (har inget stort förråd i huset, allt står i ladugården, så jag får jobba en del med att få in det!). Är det någon som kan ge mig lite råd? Jag har tillgång till mycket mark och gratis grävhjälp. Vad kostar 400 meter slang med tillhörande vätska? Värmepump? Inkoppling? Ungefär alltså.

Har en fundering till. Som jag har fattat det så används elpatron när det är kallt ute eller om man badar mycket, kan man istället koppla så att pellets startar vid behov?

Kan man stödelda med ved om det behövs?

Jag bor i Västra Götaland och huset är 120 kvadrat.

Tacksam för svar!

Don

En av de viktigaste frågorna när man funderar på värmepump är - hur varmt vatten måste jag skicka ut på elementet när det är riktigt kallt- blir svaret på den frågan över 55-60 grader så bör du fundera på att byta element om du sätter in en VP.
Din energiförbrukning är c:a 30000kwh/år så du behöver minst en 8 kw pump och minst 400meter slang. Hos Rinkaby rör kostar 32 mm pem slang c:a 10:-/meter + moms och riktpriset för en NIBE 1230 8kw är 56 000:- till detta kommer VVS arbete och matr. för c:a 10-15 000:- + grävning samt ev byta några element

Tack för tipsen! Behövs det bara en värmepump eller behövs det en elpanna med?

Don82 skrev:
Tack för tipsen! Behövs det bara en värmepump eller behövs det en elpanna med?
Man monterar normalt en elpatron i markvärmepumparna. Dels för att kunna skjuta till spetsvärme riktigt kalla dagar, men också som backup om något skulle bli knas med kompressorn. I dagsläget går nog trenden mot att dimensionera pumpen så stor att tillskottet inte används.

värmepumper med inbyggd varmvatten beradare har normalt redan en elpatron i sig.
men ofta får du gynsammare drift om du väljer en större separat vvb & då köpeer man ju en värmepump utan vvb & den har sälan elpatron i sig, men man köper då till en sats som är byggd för värmepumpen & den inehålle de samer du behöver.

bästa lösningen är oftast att låta den "inbyggda" elpatronen lösa den extra energi som behövs vid svinkyla (det rörsig om 100-500 KWh/år) vid en bra dimensionering.
hur mycke elpatronen behövs beror helt på hur allt dimensioneras, själv dimensionera jag så att elpatron aldrig kommer att behövas.

Vist kan man låta annan värmekälla gå in o värma istället för elpatronen, men det blir en kompliserad & dyr lösning, den extrakostnaden har du nog inte tjänar in på de närmsta 30 åren (strulet är att värmepumpen helt stängsav om returvattnet är för varmt)

elmont skrev:
En av de viktigaste frågorna när man funderar på värmepump är - hur varmt vatten måste jag skicka ut på elementet när det är riktigt kallt- blir svaret på den frågan över 55-60 grader så bör du fundera på att byta element om du sätter in en VP.
Din energiförbrukning är c:a 30000kwh/år så du behöver minst en 8 kw pump och minst 400meter slang. Hos Rinkaby rör kostar 32 mm pem slang c:a 10:-/meter + moms och riktpriset för en NIBE 1230 8kw är 56 000:- till detta kommer VVS arbete och matr. för c:a 10-15 000:- + grävning samt ev byta några element
Nja 4 ton pellets innehåller 19-20000 kWh + veden ca 1000 kWh/m3 så runt 24000 kWh är förbrukningen fast då har man även anläggningens verkningsgrad att ta hänsyn till oxå.. Den lär inte va mer än 75% så förbrukningen är snarare 18000 kWh/år..

i ditt fall skulle det nog bli billigare och bättre med ny panna t.ex Viadrus från 17000 inkl moms och solfångare med tank! För det kommer att säkert bli dyrare el vad det verkar! Då kommer folk att få slänga ut värmepumparna! Jag tror mer på solen!

Mvh Jeja2000

Jag är lite orolig att elen ska gå upp kraftigt i pris, så tack för tipsen med solenergin!

Don82 skrev:
Jag är lite orolig att elen ska gå upp kraftigt i pris, så tack för tipsen med solenergin!
Du behöver kanske inte byta ut pannan utan bara skaffa en soltank/acktank o koppla på nuvarande panna.. Välj en bra isolerad tank el isolera den själv ordentligt..

Du får max 7500:- i bidrdrag om du skaffar solfångare o du kan nog spara in lika många kWh/år på dessa som från veden du eldar idag..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.