6 306 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Wirsbo Golvvärme med Radio-termostat?
Har lagt ner Wirsbo-slinga i plattan på huset vi håller på att bygga och hade tänkt använda Wirsbos trådlösa termostater på inrådan från rörläggaren. Har nu i efterhand hört att det kan bli lite problem med att köra trådlöst eftersom vi skall ha putsade Leca-väggar invändigt, då dessa väggar skall förses med putsnät på båda sidor så skulle detta kunna störa den trådlösa kommunikationen ganska kraftigt.
Någon som vet mer om detta eller själv råkat ut för problem?
Någon som vet mer om detta eller själv råkat ut för problem?
Personligen så är jag skeptiskt till allt som innebär batteribyten, även om det är vart 4:e år...
Dessutom så tror jag inte ditt största problem i framtiden kommer vara räckvidden på grund av väggarna utan störningar från andra system som ska dela på samma frekvens. Tänker då främst på WLAN och larm, samt att det på senare tid visat sig att den skog av 3G master som växer i detta land kan störa ut både det ena och det andra.
Kalla mig gammalmodig, men jag kommer i alla fall dra trådadar till termostaterna i mitt hus, nu när jag ska lägga golvvärme.
/Jonas
Dessutom så tror jag inte ditt största problem i framtiden kommer vara räckvidden på grund av väggarna utan störningar från andra system som ska dela på samma frekvens. Tänker då främst på WLAN och larm, samt att det på senare tid visat sig att den skog av 3G master som växer i detta land kan störa ut både det ena och det andra.
Kalla mig gammalmodig, men jag kommer i alla fall dra trådadar till termostaterna i mitt hus, nu när jag ska lägga golvvärme.
/Jonas
Jag kör med termostater till mina golvvärmeslingor och det fungerar kanon! Har dock sänkt värmekurvan till absolut min så termostaterna är i princip alltid till, justerat in slingorna, eltillskott blockerat etc.robban44 skrev:
Termostaterna är praktiska att ha om man vill ha kallare i ett sovrum, det kan då vara svårt att stypa in slingan för det rummet med hänsyn till solinstrålning osv. I vårt kontor(data)rum/gästrum slår termostaten från efter en stunds dator arbete...
När man reser bort en helg är det enkelt att vrida ner osv.
Problemat är väll det att slingorna sällan stryps in föra att ge exakt rätt flöde, utan dom får stå kvar på default från diagramet som man får med.KalleT skrev:Jag kör med termostater till mina golvvärmeslingor och det fungerar kanon! Har dock sänkt värmekurvan till absolut min så termostaterna är i princip alltid till, justerat in slingorna, eltillskott blockerat etc.![]()
Termostaterna är praktiska att ha om man vill ha kallare i ett sovrum, det kan då vara svårt att stypa in slingan för det rummet med hänsyn till solinstrålning osv. I vårt kontor(data)rum/gästrum slår termostaten från efter en stunds dator arbete...
& deta gör att man får mycke eltilskott & att värmepumpen måste gå på onödit hög kurva = dyr drift.
Uttryckte mig inte riktigt men det är det jag menar, att styra med värmekurvan och bara använda termostaterna till temp.begränsare inte att styra värmen.KalleT skrev:Jag kör med termostater till mina golvvärmeslingor och det fungerar kanon! Har dock sänkt värmekurvan till absolut min så termostaterna är i princip alltid till, justerat in slingorna, eltillskott blockerat etc.![]()
Sen vi började med det efter ett par månader i huset sjönk förbrukningen ordentligt.
robban44 skrev:
Ja du kör systemet på rätt sett, men det är inte många som förstår vikten i at trimma in slingarna. dom flästa tror att termostaten sköter jobbet, men så är det ju inte riktigt.
Du har så rätt så, vi har fått justerat slingorna ganska bra som VI vill ha det och det fungerar bra, från början var det inställt efter diagrammet som du skrev och styrdes med termostaterna, det blev dyrt när det var kallt kan jag säga, men efter dina och andras tips här i vintras så fungerar det bra nu, passar på att tacka för hjälpen CarMan.
robban44 skrev:Du har så rätt så, vi har fått justerat slingorna ganska bra som VI vill ha det och det fungerar bra, från början var det inställt efter diagrammet som du skrev och styrdes med termostaterna, det blev dyrt när det var kallt kan jag säga, men efter dina och andras tips här i vintras så fungerar det bra nu, passar på att tacka för hjälpen CarMan.
golv värmesystemenas tmostater är ju bra för dom är elektroniska & kör on/pff, ingen strypning alltså.
deta göra t om man trimmar in som du gjort så går ju systemet som om man ej hadde termostater & sen stänger dom bara i "nödfall"
termostater på vanliga radiatorer, stryper u flödet lite vart enfter & ger inte systemet möjlighet att arbeta mot hela vaten volymen på samma sätt.
Det här skulle jag också behöva ha hjälp med men jag hittar inte dessa trådar från i vintras. Kan nån länka? (inser att detta inte kan göras så här års men jag tänkte att jag kanske kan spara länken till i höst)robban44 skrev:
/Gojan
Gojan skrev:
Vet inte om denna kan hjälpa men något kan du säkert ha nytta av + gå in på www.vämepumpsforum.com där dom också gärna hjälper till.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31236;start=all
Mycket bra information! Vi har just köpt ett hus där dom i en nybyggd del har Wirsbo golvvärme med 5 separat slingor och 5 trådlösa termostater. Den nuvarande ägaren sa att han aldrig hade rört pannan överhuvudtaget. Jag antar att jag behöver läsa på en del för att inte elkostnaden ska bli alltför dyr...
Klicka här för att svara