Läste i nåt sånt där gratis villamagasin till frukost att man fick sätta upp vattenradiatorn på väggen själv men måste anlita fackman för rör och kopplingar?
Jag har alltid trott att det bara är eljobb som är "förbjudet" i lag, i övrigt gäller mest att jobbet ska vara fackmannamässigt gjort för att försäkringen ska gälla?

Vad gäller?

/T

Mr_T skrev:
Läste i nåt sånt där gratis villamagasin till frukost att man fick sätta upp vattenradiatorn på väggen själv men måste anlita fackman för rör och kopplingar?
Jag har alltid trott att det bara är eljobb som är "förbjudet" i lag, i övrigt gäller mest att jobbet ska vara fackmannamässigt gjort för att försäkringen ska gälla?

Vad gäller?

/T
el jobb är förbjudet, för att fel kan vara förenat med livsfara, för dom som vistas i huset.

allt annat får du göra!
men för att försäkringarna ska gälla så vil försäkringsbolagen att det ska vara fackmanamäsigt utfört, men det är inte lag på det!

Du har läst Vi i Villa, nr 7.

I artikeln om element sägs uttryckligen på flera ställen att vattenradiatorer får monteras på vägg av privatperson men SKALL inkopplas av certifierad person.

Eftersom detta är helt fel och inget annat än önskedrömmar från VVSI (branschorganet som lämnat information till artikeln) så mailade jag ViiVilla och frågade vad som menas. Frilansjournalisten som skrivit artikeln (eller kopierat text från VVSI) har mailledes gjort avbön och säger att man helt förlitat sig på information från VVSI. VVSI har självklart passat på att ljuga lite för att det passar deras medlemmar bättre.

Slutresultatet är beklämmande och både Vi i Villa och VVSI borde skämmas.

Det man borde ha skrivit om vatttenburna element är att en privatperson får montera och inkoppla elementen men att man måste följa tillverkarens montageanvisningsar samt ev branschregler/standarder. Dvs, utförandet skall vara fackmannamässigt för att försäkringar etc skall gälla.

Precis som jag trodde alltså.
Skönt att höra att nån annan reagerade på texten och tog kontakt med blaskan.
Bedrövligt att det inte finns bättre kunskap om vad som gäller bland fackjournalister, eller allra minst att de dubbelkollar fakta innan de trycker. Tidningen läses ju av över två miljoner människor eller nåt sånt, så även om bara 10% låter sig luras så har ju VVSI lyckats bra med sin "kupp".

Frågade du om de inför en rättning i nästa nummer?

/T

MathiasS skrev:
Du har läst Vi i Villa, nr 7.

I artikeln om element sägs uttryckligen på flera ställen att vattenradiatorer får monteras på vägg av privatperson men SKALL inkopplas av certifierad person.

Eftersom detta är helt fel och inget annat än önskedrömmar från VVSI (branschorganet som lämnat information till artikeln) så mailade jag ViiVilla och frågade vad som menas. Frilansjournalisten som skrivit artikeln (eller kopierat text från VVSI) har mailledes gjort avbön och säger att man helt förlitat sig på information från VVSI. VVSI har självklart passat på att ljuga lite för att det passar deras medlemmar bättre.

Slutresultatet är beklämmande och både Vi i Villa och VVSI borde skämmas.

Det man borde ha skrivit om vatttenburna element är att en privatperson får montera och inkoppla elementen men att man måste följa tillverkarens montageanvisningsar samt ev branschregler/standarder. Dvs, utförandet skall vara fackmannamässigt för att försäkringar etc skall gälla.
Typiskt journalister.... har ingen aning om vad de skriver.

Som t.ex när journalisterna nästan alltid skall använda ordet "grävskopa", när det heter GRÄVMASKIN.....

Mr_T skrev:

Vad gäller?

/T
Hej

Hoppade själv till då jag läste artikeln då jag är elektriker och även har kusin med VVS firma. För det första så är påståendet om elradiatorer rätt så tillvida att dom inte är försedda med stickpropp utan skall anslutas fast till husets elnät. Detta regleras i Ellagen och den såkallade "blå boken" (elsäkerhets föreskrifterna).

Att det sedan skulle finnas en motsvarande lag för radiatorer är strunt (med undantag för tryckkärl och liknande). Dock så kan en "dålig" anläggning orsaka vattenskador som försäkringsbolagen vägrar att betala antar även att det kan finnas problem då man ansöker om olika bidrag (räntebidrag och liknande) om man bygger en anläggning helt själv.

När det gäller en installation av ex en panna som kan explodera av ett ångtryck om man gör fel är jag inte så säker på att det är OK att göra installationen själv. Kanske någon annan kan bidra där. Dock vet jag att tryckkärl faller under ex arbetsmiljölagen och är besiktnings pliktiga. Och en panna torde vara att betrakta som ett tryckkärl.
Men som sagt kanske kan någon mera insatt yttra sig om den delen av en värme anläggning.. att koppla en radiatorkrets själv har jag inte lyckets hitta något fog för att det är "förbjudet" enligt någon lag eller faller under någon förordning. Kanske då någon enstaka lokal förordning.

Steffe

vi i villa är bara ett glättigt reklamblad tycker jag.

Mr_T skrev:
Frågade du om de inför en rättning i nästa nummer?

/T
Ja jag har föreslagit att man rättar felen och tydliggör vad som gäller.

Men efterom inget branschorgan sponsrar den artikeln så lär vi väl inte se röken av den. ::)

RoKe skrev:
vi i villa är bara ett glättigt reklamblad tycker jag.

ja det ärt ju ganska uppenbart att det BARA är reklam, tillomad i articklarna!

varför är den annars gratis!

lapp på brevlådan

"ej reklam mao ej heller vi i villa"

problemet löst.

Hur är det med installationen av elradiatorer då? Att man inte får koppla själv är väl allmänt känt, men av Vi i Villas artikel verkar det som om man inte en får montera väggfästena själv. Stämmer det?

Man får montera en elradiator själv men inte koppla in den på elnätet såvida den inte är försedd med stickpropp förståss.

Däremot är det sämre med elvärmeslingor (ej lågvoltsystem) där måste man kunna inspektera installationen innan golvet läggs.

Steffe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.