8 028 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Bergvärme kontra Pelletspanna?
Sida 1 av 3
En kompis står i beslutstaget att slänga ut sin gamla ineffektiva vedpanna (ombyggd till pelletsbränning), en Gammal Thermia-panna med trasiga elpatroner, dessutom kräver den pannan en skötsel som inte är av denna värld. Det är ofta den sotar igen osv..., måste tömmas minst en gång i veckan mm....
Han är inne på att skaffa bergvärme för att bara få slippa detta jäkla jobb, men jag försöker få han att skaffa en ny effektiv pelletspanna... Han har redan ett bulkförråd på ~3.5 tons kapacitet som måste fyllas minst 3 ggr per år om inte 4.
Har själv skaffat en CTC Ecoheat pelletspanna som jag är grymt nöjd med, allting följde med osv, ja riktigt effektiv... (betalar 1,20kr/kilot för pelletsen)
Kopisen bor i en västerbottenskåk modell större, jag i en timmerkåk.
Hur är det egentligen med Bergvärme kontra Pellets?
Frågade min vise far om detta som sa: "Räknar man på en elpanna mot Pellets så tjänar man kanske 15 papp per år, medans med en bergvärme sparar man ungefär 7000 per år, sen så kräver Bergvärmen mer el-effekt för att utföra sitt arbete, i bästa fall 1Kw in 3Kw ut. En installerad pelletspanna kostar ca 50 papp installerad o klar, medans bergvärme kostar sisådär 150 tusen installerat o klart"
Huri stämmer detta påstående, bor i västerbotten några mil från kusten?!
Inputs osv fördelar nackdelar mottages gärna
Han är inne på att skaffa bergvärme för att bara få slippa detta jäkla jobb, men jag försöker få han att skaffa en ny effektiv pelletspanna... Han har redan ett bulkförråd på ~3.5 tons kapacitet som måste fyllas minst 3 ggr per år om inte 4.
Har själv skaffat en CTC Ecoheat pelletspanna som jag är grymt nöjd med, allting följde med osv, ja riktigt effektiv... (betalar 1,20kr/kilot för pelletsen)
Kopisen bor i en västerbottenskåk modell större, jag i en timmerkåk.
Hur är det egentligen med Bergvärme kontra Pellets?
Frågade min vise far om detta som sa: "Räknar man på en elpanna mot Pellets så tjänar man kanske 15 papp per år, medans med en bergvärme sparar man ungefär 7000 per år, sen så kräver Bergvärmen mer el-effekt för att utföra sitt arbete, i bästa fall 1Kw in 3Kw ut. En installerad pelletspanna kostar ca 50 papp installerad o klar, medans bergvärme kostar sisådär 150 tusen installerat o klart"
Huri stämmer detta påstående, bor i västerbotten några mil från kusten?!
Inputs osv fördelar nackdelar mottages gärna
Jag tror en pelletsinstallation med förråd, matning och lyxpanna ("skötselfri") kan gå uppemot 100'000. Å andra sidan har han redan förråd och säkert en duglig matning, det sparar en del. Det är siffor jag har sett i jämförelser med olika värmekällor, inget jag har en konkret kalkyl på. Priser på olika pannor kanske går att hitta?
Vi gav 115'000 för ytjordvärme, installerat och klart. Ca 60'000 av detta var själva pannan (10kW). En bergvärmeinstallation beräknades ha kostat 15'000 mer (borrning dyrare än grävarbete).
Vi gav 115'000 för ytjordvärme, installerat och klart. Ca 60'000 av detta var själva pannan (10kW). En bergvärmeinstallation beräknades ha kostat 15'000 mer (borrning dyrare än grävarbete).
bergvärmen är i behov av ett lågtempratur system, har han inte det så behöver han inte välja! (ju lägre tampratur, desto hägre verkningsgrad)
1kW in & 3kW ut, är i snitt på ett på inklusive det elpatronen behöver jobba vid normal dimensionering (98% energitäckning) men det är ju inga problam att dimensionera för 100% om man nu inte vill att elpatronen ska jobba.
fast i detta fall, så har han ju redan stora delar av en pelletsanläggning & han saknar ju allt vad som heter begvärme, så det är ju ganska uppanbart i detta fall att investeringskostnaderna är ganska olika i eta spesfika fall. (har man ingat är det samma kostnad)
sen kom du med ett konstigt räkne exempel jag inte förstod?
7000:- skulle man tjäna på bergvärme 7000:- är alltså 2 tredjedelar av husets värma & varmvatten behov totalen är då 10500kWh/år
För att kunna spara 15 000:- på pelets så måsta han ju få 4500:- av någon?
1kW in & 3kW ut, är i snitt på ett på inklusive det elpatronen behöver jobba vid normal dimensionering (98% energitäckning) men det är ju inga problam att dimensionera för 100% om man nu inte vill att elpatronen ska jobba.
fast i detta fall, så har han ju redan stora delar av en pelletsanläggning & han saknar ju allt vad som heter begvärme, så det är ju ganska uppanbart i detta fall att investeringskostnaderna är ganska olika i eta spesfika fall. (har man ingat är det samma kostnad)
sen kom du med ett konstigt räkne exempel jag inte förstod?
7000:- skulle man tjäna på bergvärme 7000:- är alltså 2 tredjedelar av husets värma & varmvatten behov totalen är då 10500kWh/år
För att kunna spara 15 000:- på pelets så måsta han ju få 4500:- av någon?
Försök att få din kompis på bättre tankar.. 
Då han har bulkförråd mm redan så har han en likadan panna som din (ctc ecoflex) bör han ha den installerad för ca 50000:- med en årsverkningsgrad på 85% mot nu kanske 55-70% vilket gör ett par ton mindre/år..
När jag bytte panna från en -72:as oljepanna med pellets i mot en ny vedpanna o pellets så sjönk förbrukningen med drygt 2 ton/år..

Här finns din panna för 41000:- inkl moms o frakt http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
Fixar han in pannan själv el via nån rörkrökare så kan jag om han vill komma o justera in den med co2 mätaren för 500:-
Då han har bulkförråd mm redan så har han en likadan panna som din (ctc ecoflex) bör han ha den installerad för ca 50000:- med en årsverkningsgrad på 85% mot nu kanske 55-70% vilket gör ett par ton mindre/år..
När jag bytte panna från en -72:as oljepanna med pellets i mot en ny vedpanna o pellets så sjönk förbrukningen med drygt 2 ton/år..
Här finns din panna för 41000:- inkl moms o frakt http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
Fixar han in pannan själv el via nån rörkrökare så kan jag om han vill komma o justera in den med co2 mätaren för 500:-
CarMan skrev:
jag sparar 15000 per år med pellets motför el
tidigare elförbukning var närmare 25000kwh/år
min installation med ctc:n gick på närmare 50 papp me skruv å allt tilbehöranlan skrev:Jag tror en pelletsinstallation med förråd, matning och lyxpanna ("skötselfri") kan gå uppemot 100'000. Å andra sidan har han redan förråd och säkert en duglig matning, det sparar en del. Det är siffor jag har sett i jämförelser med olika värmekällor, inget jag har en konkret kalkyl på. Priser på olika pannor kanske går att hitta?
har en lokal vvs:are som fixade ett schysst pris åt mig på panna o installation.. gamla pannan havererade en måndag, den nya beställdes i samma veva, torsdag em var den färdiginstallerad
har räknat på 1 krona kilowatten och tyvärr stämmer de ganska väl idagens lägeCarMan skrev:
sen så är ju 1 kw in i värmepumpen=2-2,5kw effektivitet ut normalt...
vem tänker du på??CarMan skrev:
Kompisen brukar ha ganska varmt hemma hos sig runt 23-24 grader vintertid
Jag brukar ligga på runt 22 grader och mor o far på ungefär samma temp
du pratar om ett COP på 2 till 2,5 det är vad man kan plockaur en frånluftsvärmepump om man har tur !Putten skrev:
jag pratar om markvärmepumpar, där liggrt COP på 3 - 4
Putten skrev:
Ja det är väll din kompis som tråden gäller ? så det är väll han vi pratar om?
jag undrar vilken tempratur han måste schunta ut till radiatorerna när det r som kallast på vintern
om dena tempratur är för hög så kan han inte köra värmepump & då behöver han ju inte välja!
en fråga till, styr han inomhus tempraturen med termostater på radiatorena? & har han motorsvhunt mot utegivare?
Bergvärme:
Installerade 2000.
83.000 i installationskostnad. Ut med oljan.
Total elkostnad för uppvärmning OCH all hushållsel, per år: 7.000 (ja, sju tusen - band elpriset på 18 öre med femårsavtal). 14500 kWh/år. 110 kvm.
Underhåll: kolla att vattentrycket i systemet är OK. Gör detta en (ja, en) gång per år.
Så underbart. Helt problemfritt.
Med murspis som komplement klarar man -25 grader som inträffar några dagar per år i söder, utan att fullpriselen drar igång.
Så underbart. Så underbart. Så underbart.

Installerade 2000.
83.000 i installationskostnad. Ut med oljan.
Total elkostnad för uppvärmning OCH all hushållsel, per år: 7.000 (ja, sju tusen - band elpriset på 18 öre med femårsavtal). 14500 kWh/år. 110 kvm.
Underhåll: kolla att vattentrycket i systemet är OK. Gör detta en (ja, en) gång per år.
Så underbart. Helt problemfritt.
Med murspis som komplement klarar man -25 grader som inträffar några dagar per år i söder, utan att fullpriselen drar igång.
Så underbart. Så underbart. Så underbart.
öhmmm vilken temp han shuntar ut till radiatorerna har jag mindre koll på men jag tror då det är som kallast blir det runt 70-80 grader han shuntar ut, och shunten måste han ställa själv mao mauell shuntning, termostaterna på radiatorerna brukar han som oftast dra i bott dvs fullt öppna mao han är inte så brydd om sånt egentligen men tycker att det är ett helvetesgöra med sotning mm.., men själva sanningen ingenting i det där huset är rättinställt, så det skulle nog göra susen med inom o utomhusgivare och en effektiv pelletsanvändning... skorstenen är inte förminskad utan kör bara på samma som då han hade vedeldningen, tror den pipan ligger på 125 mm eller om det är 150 mm, dessutom så var muren sprucken till råge på allt.. men det borde gå om man skickade ner en 100mm's pipa inuti befintliga pipan och fyllde med värmekulit mellan inner o ytterpipan...... eh vänta nu det är inte säkert att han har en pipa utan skickar bara rätt ut i muren... eller vänta, hur fasen va de där...? ska ta o fråga han för säkerhets skull hur det är gjortCarMan skrev:Ja det är väll din kompis som tråden gäller ? så det är väll han vi pratar om?
jag undrar vilken tempratur han måste schunta ut till radiatorerna när det r som kallast på vintern
om dena tempratur är för hög så kan han inte köra värmepump & då behöver han ju inte välja!
en fråga till, styr han inomhus tempraturen med termostater på radiatorena? & har han motorsvhunt mot utegivare?
Låter som han inte kan köra bergvärme i den anläggningen, utan att byta/ komplitera radiatorsystemet.Putten skrev:öhmmm vilken temp han shuntar ut till radiatorerna har jag mindre koll på men jag tror då det är som kallast blir det runt 70-80 grader han shuntar ut, och shunten måste han ställa själv mao mauell shuntning, termostaterna på radiatorerna brukar han som oftast dra i bott dvs fullt öppna mao han är inte så brydd om sånt egentligen men tycker att det är ett helvetesgöra med sotning mm.., men själva sanningen ingenting i det där huset är rättinställt, så det skulle nog göra susen med inom o utomhusgivare och en effektiv pelletsanvändning... skorstenen är inte förminskad utan kör bara på samma som då han hade vedeldningen, tror den pipan ligger på 125 mm eller om det är 150 mm, dessutom så var muren sprucken till råge på allt.. men det borde gå om man skickade ner en 100mm's pipa inuti befintliga pipan och fyllde med värmekulit mellan inner o ytterpipan...... eh vänta nu det är inte säkert att han har en pipa utan skickar bara rätt ut i muren... eller vänta, hur fasen va de där...? ska ta o fråga han för säkerhets skull hur det är gjort
har man termostater som styr sp schuntar man normalt ut lite varmare vatetn än vad man behöver, men det låter ju som han inte styr med termostater.
en bergvärmepump ska ligga på 50-55 grader som max när det är som aldra kallast, vilket kanske inte inträvffa varje år. ( har du termostater så lägg på 5-10 grader)
kör man bergvärme i en anläggning som kröver upp emot 70 grader, så blir driften näst in till lika dyr som om man körde med elpanna!!!
Så i deta fall har han ju inge val, det går ju bara köra pellets (av dessa 2 alterativ)
dessutom om han bor i en västerbottenskåk anno mitten 1800-tal (visso är kåken renoverad ett par gånger sen dessCarMan skrev:Låter som han inte kan köra bergvärme i den anläggningen, utan att byta/ komplitera radiatorsystemet.
har man termostater som styr sp schuntar man normalt ut lite varmare vatetn än vad man behöver, men det låter ju som han inte styr med termostater.
en bergvärmepump ska ligga på 50-55 grader som max när det är som aldra kallast, vilket kanske inte inträvffa varje år. ( har du termostater så lägg på 5-10 grader)
kör man bergvärme i en anläggning som kröver upp emot 70 grader, så blir driften näst in till lika dyr som om man körde med elpanna!!!
Så i deta fall har han ju inge val, det går ju bara köra pellets (av dessa 2 alterativ)
men isoleringen var ju inte i topp precis på den tiden då det begav sig
Har han justerat in din pannan med rökgasanalys el körs den med fabriksinställningarna??Putten skrev:jag sparar 15000 per år med pellets motför el
tidigare elförbukning var närmare 25000kwh/år
min installation med ctc:n gick på närmare 50 papp me skruv å allt tilbehör
har en lokal vvs:are som fixade ett schysst pris åt mig på panna o installation.. gamla pannan havererade en måndag, den nya beställdes i samma veva, torsdag em var den färdiginstallerad
Körs pannan med bara på fabriksinställningarna så bör den justeras in med mätare..