2 254 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
bästa värmesystemet för gäststuga??
Ska ha en gäststuga som är vinterbonad och behöver ha nån form av värmekälla,
stugan är ca 10 kvm vilket är väldigt litet och det skulle ju funka fint med ett konvektorelement men tänkte att det kanske finns något bättre?
På vintern kommer säkerligen elementet brassa på för fullt då isoleringen inte kan bli hur stor som helst.
Finns det något annat alternativ? mini luftvärmepump kanske??
Mvh / Martin
stugan är ca 10 kvm vilket är väldigt litet och det skulle ju funka fint med ett konvektorelement men tänkte att det kanske finns något bättre?
På vintern kommer säkerligen elementet brassa på för fullt då isoleringen inte kan bli hur stor som helst.
Finns det något annat alternativ? mini luftvärmepump kanske??
Mvh / Martin
bax skrev:
så du tycker att det är en bra lösning att elda 2ggr/ dygn i ett hus på tomten som inte andvänsd men än ibalnd, låter som mycke lobb för ingen ting.
det är ju trotsallt bara 10M2 som ska värmas
---------------------------------
oavsett värmekälla så blir det dyrt at värma, så länge huset inte är vinterbonat. Ska nu huset andvändas at bo i på vintern, så bör du isolera!
swecul skriver ju att stugan ÄR vinterbonad..vilket väl innebär att den redan ÄR isolerad.
Sen är ju frågan om nån skall bo permanent i den, eller om det är en gäststuga som används nån helg ibland, däremellan får den väl isåfall stå kall (?)
Ett vanligt elelement som grundvärme (10-15grader) kompletterat med en liten Jötul är suveränt, tycker jag.
Det beror ju också på vilken sorts människa man är, har man inga problem med att fixa ved, och gillar att ligga och titta på elden inne i kaminen så är ju det rena meditationen. Gillar man det inte så är det nog bara el som gäller. Miniluftvärmepump låter inte så kul för mig, en fläkt som blåser varmluft i ett så litet utrymme skulle iaf jag irriter mig på.
Man kan köpa en begagnad konvektor och en massa kWh med summan för en VP.
Sen är ju frågan om nån skall bo permanent i den, eller om det är en gäststuga som används nån helg ibland, däremellan får den väl isåfall stå kall (?)
Ett vanligt elelement som grundvärme (10-15grader) kompletterat med en liten Jötul är suveränt, tycker jag.
Det beror ju också på vilken sorts människa man är, har man inga problem med att fixa ved, och gillar att ligga och titta på elden inne i kaminen så är ju det rena meditationen. Gillar man det inte så är det nog bara el som gäller. Miniluftvärmepump låter inte så kul för mig, en fläkt som blåser varmluft i ett så litet utrymme skulle iaf jag irriter mig på.
Man kan köpa en begagnad konvektor och en massa kWh med summan för en VP.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
stugan kommer bebos en längre tid... och vedeldning skulle funka jättebra om det inte vore för att det kommer ta för stor plats med en kamin plus att hundar kommer att vistas i stugan och då är det ingen hit med eldning heller...
Jo isolerat ska det bli, tänkte köra 10 cm i väggar men är osäker på hur mkt man ska köra på i golv och tak...
Jo isolerat ska det bli, tänkte köra 10 cm i väggar men är osäker på hur mkt man ska köra på i golv och tak...
10 cm totalt = inte ens sommarbonat !!!swecul skrev:stugan kommer bebos en längre tid... och vedeldning skulle funka jättebra om det inte vore för att det kommer ta för stor plats med en kamin plus att hundar kommer att vistas i stugan och då är det ingen hit med eldning heller...
Jo isolerat ska det bli, tänkte köra 10 cm i väggar men är osäker på hur mkt man ska köra på i golv och tak...
Beror väl på ytterväggen, är det 4" el 5" timmer så är väl 10 cm ganska lagom.CarMan skrev:
I min stuga är det 5" timmer + 10 cm i vägg, 6" kutterspån i golv och 25cm isolering i tak.
Golvet kan upplevas lite kallt men det beror nog en del på att det är "björklaminat", eller vad det heter.
Det fick gärna vara varmare, dock.
Ett elelement samt en Jötul 600, som mycket riktigt tar en del plats, men jag skulle inte vilja vara utan den.
Om du räknar på ett effektbehov på 100W/m2 (vilket är högt) så räcker det med en 1000W elradiator, eller 2 st 500W beroende på antal fönster. Det finns ju även större modeller så med tanke på den klena isoleringen så skulle jag kika på ett 1200W element.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
En gäststuga bör väl hålla åtminstone några plussgrader året runt, för att kännas fräsch och inte muggig.
Vi hade tänkt installera en enkel inverter i gäststugan på 15m[sup]2[/sup] för att kunna skapa hyfsat klimat, dvs 5-10° varmt på vintern. Väggarna kommer att ha 145mm isolering, tak och golv 220mm
Vi hade tänkt installera en enkel inverter i gäststugan på 15m[sup]2[/sup] för att kunna skapa hyfsat klimat, dvs 5-10° varmt på vintern. Väggarna kommer att ha 145mm isolering, tak och golv 220mm
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden