Hej.

Vi hade i princip bestämt oss för en Comfortzone flvp till vårt lösvirkeshus, men vi ifrågasätter nu lite om det blir för mycket obehagligt kallras vid friskluftsventilerna i sovrummen så det drar kallt för mycket.

Vad finns det för bra alternativ om man vill installera FTX (mekanisk till- och frånluft med återvinning) istället? Då behöver vi ju en annan värmekälla.

Tomten är ganska stor, men bergig, så jag är osäker på om markslinga går att gräva ner. Kanske... Bergvärme + FTX blir väl ganska dyrt antar jag.

Upplever man kallraset som ett problem?

mvh Lars

sitter det en radiator under friskluftsintaget så blir det inget kallras?
hur ser det ut hoss dig?

CarMan skrev:
sitter det en radiator under friskluftsintaget så blir det inget kallras?
hur ser det ut hoss dig?
Golvvärme i hela huset hade vi tänkt.

mvh Lars

Jag bor i lgh på 82 m2, har en Nibe fighter 310 frånluftsvärmepump som värmekälla.
Friskluftsintag genom ventil placerad överst i fönstret i alla rum utom köket.
Vatten element är placerade under alla fönster.
Både jag och tjejen känner kallras i sovrummet i sängen, ca. 1,5 m från fönstret när man har ventilen öppen, framförallt på vintern.
Dock så är det ju inga fresh 90 ventiler, dessa är kanske bättre på att sprida kallraset? Har dock läst att det finns folk som har problem även med Fresh 90.

MVH
Tobias.
Som snart skall dra igång bygget och ha FTX +vedpanna med gratis ved. Så det dröjer innan det ftx agg. kommer tjäna in sig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.