2 455 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tryck i systemet till radiatorerna?
Vet inte vilken skara jag ska ansluta mig till men jag hör nog till dom som inte är helt hemma på det här med värmesystem. Visserligen vet jag hur dom fungerar men brukar inte lägge ner energi på det så länge det inte krånglar. Läst runt lite på forumet och började fundera på vilket tryck jag jag borde ha i mitt system. Man ska tydligen räkna hur långt man har upp till högsta punkten på rörsystemet från expansionskärlet.
Men jag bor i ett litet enplanshus med bergvärmepump och ett 20l expansionskärl (sitter på ca 2m höjd) och rörsystemet ligger ju då aldrig högre än expansionskärlet Vad kan bli rekommenderat tryck då ungefär? Ska tilläggas att jag aldrig haft några problem med det som det är inställt nu. Men det kan ju vara intressant och höra vad det egentligen borde vara om någon har någon åsikt. Tacksam för svar.
Men jag bor i ett litet enplanshus med bergvärmepump och ett 20l expansionskärl (sitter på ca 2m höjd) och rörsystemet ligger ju då aldrig högre än expansionskärlet Vad kan bli rekommenderat tryck då ungefär? Ska tilläggas att jag aldrig haft några problem med det som det är inställt nu. Men det kan ju vara intressant och höra vad det egentligen borde vara om någon har någon åsikt. Tacksam för svar.
masterful skrev:Vet inte vilken skara jag ska ansluta mig till men jag hör nog till dom som inte är helt hemma på det här med värmesystem. Visserligen vet jag hur dom fungerar men brukar inte lägge ner energi på det så länge det inte krånglar. Läst runt lite på forumet och började fundera på vilket tryck jag jag borde ha i mitt system. Man ska tydligen räkna hur långt man har upp till högsta punkten på rörsystemet från expansionskärlet.
Jag skulle pumpat i 0,5 bar. men du kan lika gärna köra på 0,1
presis som du säger så sitter ju expantionskärlet högst & då krävs inget tryck om systemet är öppat.
men du har ju ett slutet system & för att inte köra med vakum så kan du ha 0,1bar när allt vaten i systemet inklusive varmvatten beredaren är så kallt det kan bli. Sen komer trycket att öka när varmvatten beredaren är max värmd & du har fullt pådrag på värmen ut rill radiatorena
Läste på Thermias hemsida skötselanvisning för värmepumpen Thermia Villa att de rekommenderar ett tryck mellan 1-1,5 och om trycket är under 0,8 vid kallt vatten i system skall vatten fyllas på (gällde slutna system).
Tycker det låter lite väl högt med upp till 1,5 i min situation. Det borde vara beroende på hur högsta på rörsystemet ligger. Iofs kanske det är beroende på vilket märke på pumpen man har, det ska jag ha osagt men men då tror jag CarMan's råd om 0,5 låter rimligare. Har själv kört med runt 0,8 och börjat funderat om det inte är lite väl högt. Men jag tackar för alla åsikter
Klicka här för att svara