7 136 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Munters vs Corroventa
Jag kan egentligen inte göra någon jämförelse, men har själv en Munters sedan ca 2 mån tillbaka som jag är mycket nöjd med.
Sänkte fukthalten i golvreglarna från mellan 18-20% på ca 2 veckor till ca 16%. Har helt blivit av med den doft av cuprinol-impregnering m.m. vi haft i huset (och kläderna...) sen vi flyttade in för drygt tre år sedan.
Den relativa luftfuktigheten håller sig nu mellan 48 och 62% under grunden.
Sänkte fukthalten i golvreglarna från mellan 18-20% på ca 2 veckor till ca 16%. Har helt blivit av med den doft av cuprinol-impregnering m.m. vi haft i huset (och kläderna...) sen vi flyttade in för drygt tre år sedan.
Den relativa luftfuktigheten håller sig nu mellan 48 och 62% under grunden.
Det är ju alltid svårt att säga hur mycket ström som kommer gå åt eftersom förutsättningarna alltid är olika.
Jag har haft en enkel mätare på nu i ca 1 mån. Under den tiden har ca 150 kWh gått åt. Det varierar nog en del under året, men det blir säkert dryga tusenlappen i ström per år, för min del. Enl. ett enkelt överslag borde det innebära att den gått ca en fjärdedel av tiden.
Jag har haft en enkel mätare på nu i ca 1 mån. Under den tiden har ca 150 kWh gått åt. Det varierar nog en del under året, men det blir säkert dryga tusenlappen i ström per år, för min del. Enl. ett enkelt överslag borde det innebära att den gått ca en fjärdedel av tiden.
Skulle rekomendera Munters efter att själv ha jobbat med dessa ett antal år inom försvaret. Proffsiga grejor som är gjorda för att funka i alla miljöer. Det var också Munters som uppfann sorptionsprincipen som är överlägsen i de flesta applikationer. MG 90 togs fram för just "hemmabruk" och var tex standard i Älvsbyhus ett tag tills dom tyckte det blev för dyrt och bytte till Woods. Vet tyvärr inget om närmare om Corroventa. Ska eventuellt sälja min MG 90 som är två år och som numera står oanvänd efter att vi flyttat. Ge mig ett seriöst bra bud så ska jag fundera på saken. Den har både tremostat och väggfäste.
Ett litet tillägg är att 1/4 av tiden är ett ganska normalt värde för hur mycket den går. Köper du en lite mindre avfuktare som drar mindre el ( tex MG 50) så får den gå oftare och köper du en större (MG 120) så behöver den gå mer sällan.
Hade tidigare en utrangerad M75 från 60-talet som funkade suveränt den också trots sin ålder. Dock innehöll dessa asbest i rotorerna osv så den kanske man inte vill ha hemma direkt...
Hade tidigare en utrangerad M75 från 60-talet som funkade suveränt den också trots sin ålder. Dock innehöll dessa asbest i rotorerna osv så den kanske man inte vill ha hemma direkt...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej igen.
Elmätaren är en enkel för en-fas, typ den här från Jula:
http://www.jula.se/Butik/default.as...rodukt.asp?pf_id=SE-406100&dept_id=SE-406
Elmätaren är en enkel för en-fas, typ den här från Jula:
http://www.jula.se/Butik/default.as...rodukt.asp?pf_id=SE-406100&dept_id=SE-406
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden