Vad tycker ni? Har tänkt ha underhållsvärme i stugan (ca 7-10 grader) nu när hösten/vintern kommer. Ett av elementen sitter i badrummet där också VVB sitter, normalt sett så slår vi alltid av strömmen till VVB när vi lämnar stugan, men vad är bäst nu i vinter? Skall vi låta elementet i badrummet göra jobbet och hålla värmen, eller skall vi istället för att stänga VVB sätta ner den på 7 grader? Vad är smartast (och ev. mest ekonomiskt?)

Tömma och stänga av den kanske funkar?

Ja det är visserligen ett alternativ som jag inte tänkt på, lite mer jobb när man kommer dit upp visserligen, men det är kanske en lösning.

Tror att vattnet i den kan bli ganska osunt efter att ha stått där en hel vinter

Och det är alltid lurigt om det är en sommarstuga man inte besöker på vintern. Ett elavbrott eller säkring som löser ut och inget besök på några veckor/månader kan leda till sönderfrysning.

Ok, ett litet förtydligande, vi kommer att tillbringa en helg då och då uppe i stugan även under vintern. Därför vill jag undvika att tömma alla system, så funderingen handlar väl mest om det är någon skillnad på att låta elementet hålla rummet till ca 10 grader och indirekt då även vattnet i VVB, eller om jag skall låta VVB hålla värmen på egen hand så att säga. Finns det några för/nackdelar med de två alterantiven? Risken med att strömmen försvinner finns ju alltid och då är det ju skönt om VVB är tömd, dock kommer ju vattenlås och kallvatten ändå orsaka skador om det fryser, men inte så omfattande.

ClasseClas
På landet har jag min VVB + hydropress mm i en garderob i hallen. I garderoben har jag en liten frostvakt på tror jag 200W som är ställd på frostläge kring +5 grader. Detta för att hålla inkommande vatten + armaturer + hydropress i frostfritt skick. VVB:n har jag precis påslagen, dvs termostaten precis vriden förbi 0-läget. Dessutom har jag självreglerande värmekabel i PEMen till den borrade brunnen. Jag har kört så här i ca 10 år utan problem.

Förmodligen räcker det med enbart frostvakten, men nu har det blivit så i mitt fall att jag har VVB:n precis påslagen.

I min sommarstuga har jag en genomstromningsvarmare. Det ar bara att tomma ur systemet och sticka darifran. Och nar man kommer dit mitt i vintern sa har man varmvatten efter 10s.

Oslagbart...! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.