Hejsan alla glada... Jag står inför tanken att effekivisera mitt värme system... Jag har ett Arnebyhus med trästomme, gutvalv och tegelfasad på 98+98m2. Jag håller nu på att lägga upp 40cm exta issolering på vinden så att jag får 52 cm isso där...
Huset drivs i dag av en gammal men mycket bra Gustavsberg trekombi panna som jag konvertetat om från olja till Pellets. Som jag sa så är pannan gammal (1965) men riktigt effekiv, jag har förbrukat tre och en halv pall pellets sedan intalationen i mitten av november, som enligt värmebaronen som tillverkat brännaren.
Jag funderar dock på att byta panna då jag får höga rökgas temperaturer och jag oroar mig lite för hur länge pannan ska hålla...
Eftersom många säger att man ska slå över på el under sommaren så funderar jag på att ha en separat VV-beredare. går det att bygga en sådan överväxling...
Jag har som sagt tittat på VärmeBaronens Star som ny panna efter som den har värmeväxlare och den andra frågan är finns det någon separat värme växlare i stället för varmvattenberedaresom bara värmer vatten när jag behöver det (då vi inte gör åt så mycket varmvatten)...
Dessa frågor då jag känner att jag spenderar mycket pångar på att stöd värma varmvattnet.