Hejsan!

Det är såhär att vi ska dränera om invändigt till våren, det vill säga vi skall riva upp golv och hela kabalajset.. och jag är alltid ute efter bra ekonomiska och trevliga lösningar...

Kanske ska börja med att tala om att vi har i dagens läge ett eluppvärmt hus (104 m2 entreplan och 100 m2 källare). Till övervåningen har vi löst uppvärmningen med en luftvärmepump - vilket har fungerat utmärkt hela vintern (trots över -20 grader).. det är bara ett rum dit värmen inte når (vardagsrummets innersta punkt.. där vi har som störst fönster.. men det sköts via elementen istället..alltså det som saknas).

Ni kanske ser problemet.. 100 m2 källare som går på el.. *gillar inte*.. så jag har funderat lite och tänkte nu ta en liten rådfrågning härinne (tipsa gärna allmänt.. om inte annat)...

Min fundering går så här.. jag funderar på om det kan vara ett ekonomiskt (iaf på lång sikt?) alternativ att köpa en av de här modernare kakelugnarna som funkar som "panna" (de som lagrar 600 liter vatten eller vad det är)...och lägga ner golvvärme i hela källaren (efter att vi åtgärdat det allmänna fuktproblemen)...på så sätt skulle vi kunna elda med pellets/ved.. och värma upp källaren? och om källarens värme stiger.. bör det ju hjälpa huset i övrigt?

.. och på så sätt har vi ju förberett hela källaren på ett vattenburet system.. om man någon gång skulle byta värmekälla eller vad jag ska säga..

Tankar tips.. och idéer mottages tacksamt..

MVH Sandra

Det du pratar om är ingen billig lösning. För det första så att lösa fuktproblemen i källaren och installera golvvärme innebär att hacka sönder hela plattan, gräva ut under, isolera, lägg dit armering och golvvärme samt gjuta ny platta... En kakelugn som värmer vatten går väl lös på ca 50 tusen. Finns det någon skorsten?

Hur använder ni källaren? Om ni har bostadsrum där så är det väl lämpligt att gå på med storsläggan enligt ditt förslag, annars kan ni väl nöja er med lägre temp och möjligen en avfuktare.

Ylven:

Våran källare är mer integrerad i huset än vanliga källarvåningar brukar vara. Det är ingen vägg eller dörr mellan den och vanliga huset.. bara en 3/4 dels trappa och spjälor (för att förklara en 3/4 dels trappa.. så är det som så att hallen ligger fem trappsteg ner från entrevåningen.. och där går källartrappen ner...). Vi har tre stora sovrum, tvättstuga... kommer bli stort badrum där också.. sedan har vi ett förråd och stooooor fin gillestuga..

Fuktproblemen var vi medvetna om när vi flyttade in, Anticimex tipsade oss om att det var viktigare att göra det invändigt än utvändigt.. då problemen (lukt/mätningar) gav utslag i mitten av huset och inte kring väggar (har inga fuktfläckar osv på väggarna någonstans). Så vi har iaf bestämt oss för att börja i den halvan där vi vet att det är mögel.. (har hittat några "blöta" spånskivor under golvet)... och börja lägga in platonmatta (alt nivell..) och göra om golven.. samt koppla på mekanisk frånluft...

Att påpeka är att vi visserligen har lite lägre takhöjd i källaren.. men inte så fasligt mycket mindre än entrevåningen... *det kan vara relevant för vissa förslag* :)

Från början hade vi tänkt som så att vi gör ordning våtutrymmena med kakel/klinker och golvvärme (el då).. och sedan isolera extra under andra golv och behålla elementen... men ja.. vi kollar ju lite på andra alternativ också!

De flesta "fackmän" i olika brancher (och privatpysslare) har tipsat oss om att om vi ändå ska riva golvet.. lägg "för guds skull ner ett vattenburet system inför framtiden".. även om vi inte ska till och använda det... så.. då kändes det onödigt ju om jag ändå inte kan "använda det"... därav kom jag och tänka på "kakelugnspannan".. då vi funderat på kakelugn/större kamin.. redan innan..

Man blir lite snurrig av alla områden man ska tänka sig in i...

Därför jag huserar här ;)

Ha en trevlig kväll!
MVH Sandra

Det låter som om ni har ett sk Skandiahus, två huskroppar som skiljer en halvtrappa. Har alltid gillat dem.

Även om du nu inte har ett sådant så har ni ju endel problem att brottas med.

Att lägga in vattenburen golvvärme i källaren är ju något som gör källare till ett trevligt ställe att vara på, men det kräver isolering UNDER PLATTAN, det är därför jag skrev om detta att riva ut den gamla plattan, gräva ur och isolera mm

Jag är inte hemma på golvvärme, men tror att det kan bli svårt att reglera den direkt från en kakelugnspanna (eller motsvarande), det behöver nog någon sorts tekniktank/acctank för att jämna ut temperaturerna (kan ha fel på den här punkten).

Jo visst är det många områden att sätta sig in i! Titta också under Golv samt Grund och Markarbeten för att få mer input gällande fuktiga källare.

Hej
Mina föräldrar hadde samma konstruktion på huset som du dom fick med fuktproblem mitt i plattan på huset vi dränerade om huset när vi grävde bort längs med nersidan så forsade det ut vatten från mackadambädden väggarna var snustorra men plattan stog i en bassäng.
Angånde kakelugnspanna så är det bara att koppla den mot golvärmecentralen .

Hej!
Kan en golvärmelist (Wanpan/Elpan) vara ett bättre alternativ till golvvärme? Behöver ej samma underisolering tror jag. Checka här: DinVVSbutik i Sverige AB

Annars tror jag att en liten vattenmantlad pelletskamin eller dylikt räcker för den "lilla" vattenmängden. Koppla till befintlig varmvattenberedare??

Sen finns ju Airstar för ventilation och uppvärmning beroende på hur det ser ut. En Luftsolfångare kan kanske ge ett billigt och bra "värmetillskott" ? Spånar lite... :-)

När du nämner halvplan med trappa så har vi det, värmen från min braskamin sprider sig lätt upp , men finns oxå värme i källaren förståss. Så det kan kanske vara värt att ha en Större acctank till kaminen som sedan ger värme till golvvärmelister (?) uppe oxå? Det blir att räkna på det!

Hej BjörnE,

vi har ett sommarställe där en del av plattan är sämre isolerad. Kan Wanpan vara en lösning í den sämre isolerade delen? Var används detta system? Hur vanligt är det?

Mvh/ Bill

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.