5 939 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Gjuta värmegolv
Jag håller på att renovera upp mitt badrum som är på 7 m2 golvyta.
Jag har ett betongbjälklag som jag har bilat ner de nya avloppsrören och
brunnarna i och tänkte täcka med 50 mm EPS cement ( som isolering).
Då jag skall ha vattenburen golvvärme (Uppnor 20 mm slang) måste jag sedan
täcka denna med något ( min 30 mm).
Min fråga är om jag kan använda vanlig finbetong som täckning av
golvvärmerören för att därefter lägga på flytspackel för falluppbyggnad. (
det blir ju mycket billigare så då flytspacklet är betydligt dyrare än
finbetongen) Ev torktider är inga problem då det är ett långtidsprojekt .
Klarar vanlig finbetong värmen från rören eller finns det risk för sprickor.
Hela huset uppvärms med en CTC luft/vatten värmepump så framledningstemperturen sticker nog inte över 45 grader när det är som kyligast.
Det blir ju snart sommar och då blir det troligen inte mycket
badrummsrenovering
Göran
Jag har ett betongbjälklag som jag har bilat ner de nya avloppsrören och
brunnarna i och tänkte täcka med 50 mm EPS cement ( som isolering).
Då jag skall ha vattenburen golvvärme (Uppnor 20 mm slang) måste jag sedan
täcka denna med något ( min 30 mm).
Min fråga är om jag kan använda vanlig finbetong som täckning av
golvvärmerören för att därefter lägga på flytspackel för falluppbyggnad. (
det blir ju mycket billigare så då flytspacklet är betydligt dyrare än
finbetongen) Ev torktider är inga problem då det är ett långtidsprojekt .
Klarar vanlig finbetong värmen från rören eller finns det risk för sprickor.
Hela huset uppvärms med en CTC luft/vatten värmepump så framledningstemperturen sticker nog inte över 45 grader när det är som kyligast.
Det blir ju snart sommar och då blir det troligen inte mycket
badrummsrenovering
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför inte lägga fallet i finbetongskiktet. Att lägga fall med flytspackel görs men det är inte det som är meningen med flytspackel, med flytspackel ska det bli vågrätt.
Gör rätt höjd direkt med betong så blir betongskiktet starkare sedan kan det behövas lite spackel här och var men små mängder.
Betong ska härda 27 dagar innan du startar golvvärmen, samma gäller efter plattsättning 27 dagar. Varför det är 27 dagar och inte en månad vette gudarna.
Lägg lite tätare mellan golvvärmerören så blir det lite varmare för nakna fötter.
Prototypen
Gör rätt höjd direkt med betong så blir betongskiktet starkare sedan kan det behövas lite spackel här och var men små mängder.
Betong ska härda 27 dagar innan du startar golvvärmen, samma gäller efter plattsättning 27 dagar. Varför det är 27 dagar och inte en månad vette gudarna.
Lägg lite tätare mellan golvvärmerören så blir det lite varmare för nakna fötter.
Prototypen
Jag håller med prototypen om att det kan vara vettigt att bygga fallet med betongen för att spara flytspackel. Betongen ska sedan helst vara 2-3 månader gammal innan man jobbar vidare.
För det mesta anger man fyra veckor, alltså 28 dagar, som tid innan golvvärmen ska slås på, efter att man fogat plattorna. 27 dagar har jag aldrig hört.
Sen håller jag inte alls med om att det inte är meningen att man ska bygga fall med flytpackel, och att det ska bli plant. Det finns flytspackel som är mer trögflytande och som tillverkarna anger som lämpliga för fallbyggnad, och det finns de mer lättflytande som passar bättre för att spackla plant.
För det mesta anger man fyra veckor, alltså 28 dagar, som tid innan golvvärmen ska slås på, efter att man fogat plattorna. 27 dagar har jag aldrig hört.
Sen håller jag inte alls med om att det inte är meningen att man ska bygga fall med flytpackel, och att det ska bli plant. Det finns flytspackel som är mer trögflytande och som tillverkarna anger som lämpliga för fallbyggnad, och det finns de mer lättflytande som passar bättre för att spackla plant.
Tycker nog att det beror mest på vilket spackel man använder ändå. Man ska ju inte blanda i för mycket vatten i ett flytspackel som är av en tjockare typ, det står ganska noggrant angivet hur mycket vatten man ska ha till ett visst spackel. Jämför man exempelvis Finja 240 med minsta mängden vatten så flyter den ändå mycket mer än Finja 260 med mesta mängden vatten,
Klicka här för att svara