8 046 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
De nya energikraven vid nybyggnation?
Om jag fattat det rätt ska EPref tillsammans med EPref,nyb bara anges som just referenser att jämföra det aktuella huset. Något för att se vad som är rimligt? Eller har jag missförstått det hela?
"Referensvärde
7 § Som referensvärde skall anges, dels de krav på specifik energianvändning
i nya byggnader som gäller enligt Boverkets byggregler (BFS
1993:57), EPref,nyb, dels ett för byggnadskategorin typiskt intervall för energiprestanda EPref. Typiska intervall för olika byggnadskategoriers referensvärden
skall beräknas enligt bilaga 1."
"Referensvärde
7 § Som referensvärde skall anges, dels de krav på specifik energianvändning
i nya byggnader som gäller enligt Boverkets byggregler (BFS
1993:57), EPref,nyb, dels ett för byggnadskategorin typiskt intervall för energiprestanda EPref. Typiska intervall för olika byggnadskategoriers referensvärden
skall beräknas enligt bilaga 1."
Det är nog riktigt som du säger. EPref tar ingen som helst hänsyn till hur väl huset är isolerat. Man räknar kallt med någons slags schablonvärde (90 kWh/m2år, Eskilstuna) och sedan viktar formeln med typ av värmekälla.
Däremot tar BBR12 upp frågan om värmeisolering. På sidan 33 står det:
Värmeisolering
Kravet på byggnadens värmeisolering ställs som genomsnittlig värmegenomgångskoefficient
(Um) för byggnaden, inklusive köldbryggor. Um kan bestämmas
via beräkning med hjälp av standarder. I dessa beräkningsmetoder
ingår således köldbryggor medan man inte ska göra någon korrigering för
avdrag för fönsters mörker-U-värden, korrigering för innetemperaturen eller
för markens värmelagring.
Kravnivån på angivna Um-värden motsvarar lägsta godtagbara värmeisolering
och får inte överskridas. Det ska dock poängteras att kravnivån inte alltid
är tillräcklig för att uppfylla kravet på byggnadens specifika energianvändning
i reglerna.
Med andra ord, måste det finnas en definierad formel för uträkning av Um.
För den vetgirige, se sidan 172.
Däremot tar BBR12 upp frågan om värmeisolering. På sidan 33 står det:
Värmeisolering
Kravet på byggnadens värmeisolering ställs som genomsnittlig värmegenomgångskoefficient
(Um) för byggnaden, inklusive köldbryggor. Um kan bestämmas
via beräkning med hjälp av standarder. I dessa beräkningsmetoder
ingår således köldbryggor medan man inte ska göra någon korrigering för
avdrag för fönsters mörker-U-värden, korrigering för innetemperaturen eller
för markens värmelagring.
Kravnivån på angivna Um-värden motsvarar lägsta godtagbara värmeisolering
och får inte överskridas. Det ska dock poängteras att kravnivån inte alltid
är tillräcklig för att uppfylla kravet på byggnadens specifika energianvändning
i reglerna.
Med andra ord, måste det finnas en definierad formel för uträkning av Um.
För den vetgirige, se sidan 172.
Man måste skilja på BBR kraven vid nyproduktion och Energideklaration av byggnader.
Kraven i BBR skall verifieras med mätning.
Energideklarationen skall göras för alla nya hus och äldre hus som står till försäljning och ägarbyten.
Energideklarationen för småhus är en förenklad beräkning för att göra en bedömning av energistatusen och klassificering liknande den som finns för vitvaror.
Energideklarationen bekostas av fastighetsägaren och kostnaden skall vara avdragsgill
/Patrik
Kraven i BBR skall verifieras med mätning.
Energideklarationen skall göras för alla nya hus och äldre hus som står till försäljning och ägarbyten.
Energideklarationen för småhus är en förenklad beräkning för att göra en bedömning av energistatusen och klassificering liknande den som finns för vitvaror.
Energideklarationen bekostas av fastighetsägaren och kostnaden skall vara avdragsgill
/Patrik
Efter att jag skapat denna tråden så fick jag svar från hustillverkaren(TH) att det var bygglovsansökan som skulle vara inskickat innan den 1:a juli (vilket skulle ge mig gott om tid), men som ni påpekat så är det ju bygganmälan!
Hur funkar det här egentligen? Lämnar man först in ansökan om bygglov och när det väl är beviljat kompletterar man med en bygganmälan? Då ligger jag risigt till tidsmässigt...
Hur funkar det här egentligen? Lämnar man först in ansökan om bygglov och när det väl är beviljat kompletterar man med en bygganmälan? Då ligger jag risigt till tidsmässigt...
I vårat fall lämnar vi bygglov OCH bygganmälan samtidigt på samma blankett. Vilket då skulle räcka, hoppas jag...zno skrev:Efter att jag skapat denna tråden så fick jag svar från hustillverkaren(TH) att det var bygglovsansökan som skulle vara inskickat innan den 1:a juli (vilket skulle ge mig gott om tid), men som ni påpekat så är det ju bygganmälan!
Klicka här för att svara