3 370 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Inkoppling elberedare i serie
Hej
Vi funderar på ett värmesystem som kombinerar lite olika energislag men poängen är att ibland komer varmvattnet som kommer ut att vara lite för kallt så för att alltid kunna dusha och bada har vi även tänkt koppla in en liten förådsberedare.
Jag har lyckats läsa mig till att man kopplar in beredaren i serie vilket låter enkelt men inte så smart. Eller är det helt enkelt jag som inte förstått vad "i serie betyder?
Jag tycker det låter som om man skulle koppla så här:
VV -> beredare -> kran
Enkelt men inte så smart då tvingas man ju alltid värma allt vatten. Vore det inte bättre att koppla så här?
VV ---------> blandningsventil -------> Kran
.......|................^
.......|................|
.......v............... |
...Beredare ------
(punkterna är altså bara till för att positionera mena vertikala "flödes pilar")
Då menar jag att blandningsventilen skulle skicka det varma vattnet till kranen i normalfallet men eventuellt späda lite med varmvatten från beredaren om det är för kallt. Dessutom skulle det lilla vatten som strömmade in i VVB vara ganska varmt redan från början.
Det blir ju lite mer rör samt en extra blandningsventil men det borde det väll vara värt för att slippa fylla VVB med en massa ljummet vatten hela tiden?
Om man tänker sig att vattnet från värmeanläggningen kan vara för varmt kanske det även måste dit en blandningsventil till för att späda mot kallt. Är det vanligt att man kopplar två blandningsventiler i serie för att få en "exakt" temperatur" utifrån två varma källor och en kall? Altså den första ställer man in på att ge minst 50 grader och den andra på att ge max 50 grade.
Har jag missat något eller är det bara att börja handla? Eller är "min" koppling standard och inbyggd i beredarna?
Tack på förhand
Tim
Vi funderar på ett värmesystem som kombinerar lite olika energislag men poängen är att ibland komer varmvattnet som kommer ut att vara lite för kallt så för att alltid kunna dusha och bada har vi även tänkt koppla in en liten förådsberedare.
Jag har lyckats läsa mig till att man kopplar in beredaren i serie vilket låter enkelt men inte så smart. Eller är det helt enkelt jag som inte förstått vad "i serie betyder?
Jag tycker det låter som om man skulle koppla så här:
VV -> beredare -> kran
Enkelt men inte så smart då tvingas man ju alltid värma allt vatten. Vore det inte bättre att koppla så här?
VV ---------> blandningsventil -------> Kran
.......|................^
.......|................|
.......v............... |
...Beredare ------
(punkterna är altså bara till för att positionera mena vertikala "flödes pilar")
Då menar jag att blandningsventilen skulle skicka det varma vattnet till kranen i normalfallet men eventuellt späda lite med varmvatten från beredaren om det är för kallt. Dessutom skulle det lilla vatten som strömmade in i VVB vara ganska varmt redan från början.
Det blir ju lite mer rör samt en extra blandningsventil men det borde det väll vara värt för att slippa fylla VVB med en massa ljummet vatten hela tiden?
Om man tänker sig att vattnet från värmeanläggningen kan vara för varmt kanske det även måste dit en blandningsventil till för att späda mot kallt. Är det vanligt att man kopplar två blandningsventiler i serie för att få en "exakt" temperatur" utifrån två varma källor och en kall? Altså den första ställer man in på att ge minst 50 grader och den andra på att ge max 50 grade.
Har jag missat något eller är det bara att börja handla? Eller är "min" koppling standard och inbyggd i beredarna?
Tack på förhand
Tim
Dina tankar är inte alls dumma.
Om du kör med bergvärme för att få varmvatten så vill man gärna hålla ner temperaturen för kompressorn ska dra mindre ström. En nackdel med detta är att legionella måste dödas på något sätt. En metod är att sätta en elpatron i toppen, en annan att sätta en beredare i serie.
Om du skulle göra din föreslagna koppling (som jag anser vara ganska klurig) så måste du dock tänka på att köra upp temperaturen från stora tanken med jämna mellanrum för att döda legionellan.
Om du kör med bergvärme för att få varmvatten så vill man gärna hålla ner temperaturen för kompressorn ska dra mindre ström. En nackdel med detta är att legionella måste dödas på något sätt. En metod är att sätta en elpatron i toppen, en annan att sätta en beredare i serie.
Om du skulle göra din föreslagna koppling (som jag anser vara ganska klurig) så måste du dock tänka på att köra upp temperaturen från stora tanken med jämna mellanrum för att döda legionellan.
Det är faktiskt en billig luft/vatten och / eller solvärme och / eller pellets vi funderar på helt utan elpatron vi funderar på men det tar i vi en anna tråd 
Varmvattnet skall komma från enn vvx och en slinga så det blir aldrig aktuellt med legionella som skall dödas. Inget vatten skall stå och vara varmt utom det i den lilla beredaren med 70-80 grader. Dessutom funderar vi på att ha beredaren i anslutning till badrummen i stället för i källaren för att minska slöseriet och förlusterna.
Pellefant, menar du att de brukar vara utrustade så att det varma vattnet från pannan bara späds ut med lite hett vatten från beredaren elelr hur menar du att det brukar vara?
Jag är lite novis på detta och har aldrig sett en disikerad beredare.
Tim
Varmvattnet skall komma från enn vvx och en slinga så det blir aldrig aktuellt med legionella som skall dödas. Inget vatten skall stå och vara varmt utom det i den lilla beredaren med 70-80 grader. Dessutom funderar vi på att ha beredaren i anslutning till badrummen i stället för i källaren för att minska slöseriet och förlusterna.
Pellefant, menar du att de brukar vara utrustade så att det varma vattnet från pannan bara späds ut med lite hett vatten från beredaren elelr hur menar du att det brukar vara?
Jag är lite novis på detta och har aldrig sett en disikerad beredare.
Tim
Klicka här för att svara