Om man har ett hus med vattenvärmda element och skall dra in golvärme i det nya badrummet, som är på 6 kvm, är det inte självklart att man även väljer vattenslinga framför elslinga?

Anledning till att jag undrar är att en kompis bekant valde el i badrumsgolvet trots att han har vattenburen värme i resten av huset. Tyvärr har jag inte stött på honom på länge och nu grunnar jag på vad jag skall göra i mitt kommande hus, som står inför samma situation.

Är elslinga väldigt mycket enklare och billigare att installera, medan vattenburen betalar sig på sikt? Eller är badrummet så litet att man aldrig får igen omaket att dra rör?

Skälet att man väljer el i badrummet är kanske att man då kan hålla lite komfortvärme även när värmen i huset i övrigt är av, keramik känns ju kallt att gå på, särskilt som man ofta är barfota i badrummet.

Ibland lägger folk bägge, så uppvärmningen på vintern är från vatten, medan elen värmer när vattnet är av.

Aha! Ja, det låter ju vettigt. :)

När jag som nybörjare funderar över golvvärme till mitt bygge tänke rjag så här:

*Vattenburen ligger ofta ingjuten i grundplattan och då blir effekten lite fördröjd, dvs du kan inte gå in i badrummet, vrida på golvvärmen och njuta av varma klinkers efter någon minut som med elslingor, utan man får sätta på värmen och äta frukost en timme innan man går in i badrummet!

*Iskalla golv enligt ovan om man helt stänger av värmen på sommaren, men man behöver ju ändå varmvatten även sommartid och därför finns det inget som hindrar att man har vattenburen golvvärme i badrummet även på sommaren.

*Det går att lösa komfortvärmen i badrummet med enbart vattenburen värme, men det blir betydligt krångligare som jag förstått det. Så jag tror jag bygger in båda systemen, vattenburen i plattan under hela huset för uppvärmningen och dessutom elslingor i hall och badrum för att snabbt och precist kunna styra komfortvärmen utan en massa invecklade system.

/Pontus

Elgolvvärmen är nog inte riktigt så snabb som du beskriver den. Och man bör dessutom låta bli att dra på hög värme och låta svalna helt om vartannat om man har keramikgolv. Det finns risk att plattorna släpper efter ett antal år.

Isamband med att jag helrenoverar badrummet kommer jag att satsa på en elpush Sommarvarmt badrumsgolv med Wirsbo ElPush 12 - Uponor. Detta är ett bra sätt för mig att under den kalla perioden utnyttja billig vedvärme och under sommaren kunna ha komfortvärme mha elpatronen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.