I vårt fritidshus (ett trähus från ~1910), har vi nyligen har isolerat den stora kallvinden. 10*8 meter, med brutet (mansard) tak, nästan 4m i nock, men vi har inte gjort något åt golvet ännu. Vi har planer på att börja använda huset till permanent boende och har börjat titta på olika alternativ till den direktverkande eluppvärmningen i huset.

I (http://www.varmebutiken.se/pdf/konsten_att_valja_golvarme_av_LK.pdf) läste jag att vattenburen golvärme på en övervåning, även med trägolv, absolut inte behövde vara någon dålig idé. Jag har lite funderingar, och skulle gärna vilja veta om det är någon som har några råd och erfarenheter, i frågan.

I första hand handlar det om övervåningen, sedan har vi också planer på att bygga om och bygga ut hall och toalett. I övriga rum på nedervåningen (~70 kvm, 3 ungefär jämnstora rum, kök, gammelkök/vardagsrum och sovrum), räknar vi nog med att hålla tillgodo med de gamla vedspisarna och direktverkande el till en början. Men lite spillvärme från övervåningen (taket) skulle ju bara göra nytta (på 70-talet så installerades ju till och med ofta takvärme:) ). Vi har inte bestämt vilket värmesystem, vi har i åtanke, men det lutar åt något vattenburet, kanske någon form av värmepump, i kombination med en vedpanna eftersom vi har ett par ha skog och tillgång till egen ved.

Det är ingen dum ide. Har själv enplan med källare (mellanbjälklag trä, isolering spån) och har lagt golvvärme på markplan.
(Har använt mig av lite egna lösningar då jag bara hade " fri tillgång" till 20mm rör och plåtar (wirsbo), vilker gjorde att om jag tillämpat dom normala läggningsprinciperna för 20rör så hade det brakat iväg alldeles för högt (mot taket)).

Plåtar på glespanel är väl det mest ekonomiska (rent matrialmässigt).
Sen beror det ju på hur underlaget där du ska lägga golvvärmen ser ut.
Har man bara bjälkar så går det smidigt att lägga ut färdigspårade skivor, fast dom är rätt så dyra (om man ska köpa dm)

Undvik att att köra med golvspån ovanpå plåtarna, kör med gips istället släpper igenom värmen mkt bättre.

Tro mig, inte gips istället för spånskivor på golv !

::N:N

Varför inte det då?

dejmon skrev:
Tro mig, inte gips istället för spånskivor på golv !

::N:N
Att få ett golvvärmesystem att fungera perfekt i en befintlig byggnad är inte alldeles enkelt. Det är många faktorer som ska bakas in i ekvationen (och en del faktorer kan man inte påverka) bjälkarnas bärighet, max höjd som systemet får bygga, befintlig isolering (går det att kompletera med mer isolering? (oftast inte)), undergolv osv. Rent generellt så har trä ett högt värme motstånd jämfört med gips. I det aktuella fallet så var det ett mellanbjälklag det var frågan om, att lägga glespanel, bjälklagskasetter etc och sedan lägga golvspån + övergolv på detta kommer inte att ge en optimal funktion , bjälklaget är inte tillräkligt isolerat för att stå emot det värmemotstånd som spån+övergolv ger. Resultatet blir att man blir tvungen att höja framledningen ordentligt för att uppnå önskvärd komfort. Visst värmen kommer huset till godo (även om jag är skeptisk till det men det är en annan historia) men knappast som det var tänkt och det kommer att bli dyrare än att värma upp med vanliga radiatorer.

ridgid skrev:
Att få ett golvvärmesystem att fungera perfekt i en befintlig byggnad är inte alldeles enkelt. Det är många faktorer som ska bakas in i ekvationen (och en del faktorer kan man inte påverka) bjälkarnas bärighet, max höjd som systemet får bygga, befintlig isolering (går det att kompletera med mer isolering? (oftast inte)), undergolv osv. Rent generellt så har trä ett högt värme motstånd jämfört med gips. I det aktuella fallet så var det ett mellanbjälklag det var frågan om, att lägga glespanel, bjälklagskasetter etc och sedan lägga golvspån + övergolv på detta kommer inte att ge en optimal funktion , bjälklaget är inte tillräkligt isolerat för att stå emot det värmemotstånd som spån+övergolv ger. Resultatet blir att man blir tvungen att höja framledningen ordentligt för att uppnå önskvärd komfort. Visst värmen kommer huset till godo (även om jag är skeptisk till det men det är en annan historia) men knappast som det var tänkt och det kommer att bli dyrare än att värma upp med vanliga radiatorer.
Helt rätt golvspån ger ett stort för stort värmemotstånd..
Jag ska lägga ut mina första slingor i morgon på övre plan. 28mm gles med kassetter sen 1 lager gips sen ek parkett, allt detta på cc60 reglar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.