5 842 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Golvvärme, Wirsbo kontra "utländskt"
Nu var det gjort! Första inlägget på detta eminenta forum.
Ska installera golvvärme i ett tillbygge på 40m2 (gjuten platta). Tittar runt på priser på pump/shunt och fördelare. Inga jättebilliga prylar direkt! Ser att Byggbo säljer ett annat fabrikat utöver Wirsbo, till avsevärt lägre priser, närmare 3000:- billigare för pump/shunt och fördelare för 4 slingor. Dessa prylar är från Italien, tillverkaren heter Tiemme. Funktionsmässigt verkar det vara samma som Wirsbo. Kollade deras hemsida, de verkar vara rejält stora, flera Svenska grossister säljer bla deras kopplingar.
Finns det någon som har erfarenhet av dessa "lågprisprylar"?? Vågar man satsa på dem??
Ska installera golvvärme i ett tillbygge på 40m2 (gjuten platta). Tittar runt på priser på pump/shunt och fördelare. Inga jättebilliga prylar direkt! Ser att Byggbo säljer ett annat fabrikat utöver Wirsbo, till avsevärt lägre priser, närmare 3000:- billigare för pump/shunt och fördelare för 4 slingor. Dessa prylar är från Italien, tillverkaren heter Tiemme. Funktionsmässigt verkar det vara samma som Wirsbo. Kollade deras hemsida, de verkar vara rejält stora, flera Svenska grossister säljer bla deras kopplingar.
Finns det någon som har erfarenhet av dessa "lågprisprylar"?? Vågar man satsa på dem??
Har du kollat priserna på www.rinkabyror.se ?
Jo, det har jag förstås gjort! Byggbo ligger tom lite lägre än Rinkaby på Wirsbo:s prylar. Nu verkar det som om Byggbo debiterar verklig frakt, så det kan ju snabbt ätas upp om man beställer ett större "lass" prylar.
Kollade runt lite mer i går, och det finns ju fler leverantörer av golvvärmeprylar (bla Danfoss). Dessa prylar verkar ju inte säljas alls till oss "hempulare" utan bara till VVS(dyr)-branschen. Undrar just vad dessa fabrikat kostar?
Men jag upprepar min grundfråga; Finns det någon som har erfarenhet av "andra" fabrikat än de vanliga (Wirsbo, L&K)?
Kollade runt lite mer i går, och det finns ju fler leverantörer av golvvärmeprylar (bla Danfoss). Dessa prylar verkar ju inte säljas alls till oss "hempulare" utan bara till VVS(dyr)-branschen. Undrar just vad dessa fabrikat kostar?
Men jag upprepar min grundfråga; Finns det någon som har erfarenhet av "andra" fabrikat än de vanliga (Wirsbo, L&K)?
Jag har blandat friskt.
Slang från Wirsbo.
Plåtar + slang härifrån: http://www.jsonprodukter.se/index.html
Fördelare från Wirsbo.
Fördelare härifrån: http://www.swebo.com/
Det är ju inte direkt rocket science - slangar med vatten.
Allt funkar fint bara man förstår principerna för hur det hela funkar.
/jbr
Slang från Wirsbo.
Plåtar + slang härifrån: http://www.jsonprodukter.se/index.html
Fördelare från Wirsbo.
Fördelare härifrån: http://www.swebo.com/
Det är ju inte direkt rocket science - slangar med vatten.
Allt funkar fint bara man förstår principerna för hur det hela funkar.
/jbr
Jag byggde ut ett befintligt hus med golvvärmeprylar från ett italienskt märke som hette Henflo. Detta märke säljs inte längre och de använder lite knepiga rördimensioner - det blev därför problem när jag byggde ut. Så om du satsar på konstigt märke så se till att dimensionerna är kompatibla
Jag ska dra vattenburet i ett rum på 12 kvm i källaren. Tänkte isolera golvet med 5 cm EPS-cement först. Vad behöver jag för grejer då? Slangar och Shunt hajar jag, men behövs det plåtar osv också? Tacksam för svar....
Kolla även Kisan rör från mecmaster.se
Vi köpte nyligen till vårt bygge därifrån nästan 10000 billigare än byggbo för vårt projekt.
Kisan rören är alupex så väldans trevliga att handskas med då de inte fjädrar tillbaka som vanliga pex gör och kräver inga böjstöd.
fördelarna kommer liksom rören från polen och ser ut som allt annat.
Vi köpte nyligen till vårt bygge därifrån nästan 10000 billigare än byggbo för vårt projekt.
Kisan rören är alupex så väldans trevliga att handskas med då de inte fjädrar tillbaka som vanliga pex gör och kräver inga böjstöd.
fördelarna kommer liksom rören från polen och ser ut som allt annat.
Har hittat ett annat system som verkar helt rätt för den installationen jag ska göra, med vedpanna och golvvärme i nytt utbygge och radiatorer i huset. Tillverkaren heter ROTEX, från Tyskland (www.grosshandlarn-vvs.net). Finessen med ROTEX är att det från början är gjort för att ha ett "blandat" system. Golvvärmeslangarna har en extra yttre slang som försämrar värmeledningen, därför kan man köra 70-gradigt vatten i hela systemet. Även ROTEX-fördelarna verkar mycket genomtänkta. Man bygger dem av moduler med olika funktion (styrdon för golvvärme, rena T-stycken för radiatorkretsarna osv). Allt i ett alltså, och skulle medföra rejäl förenkling/kostnadsbesparing för mig! Nästan för bar för att vara sant...
Frågan är, finns det någon på forumet som har erfarenhet av ROTEX??
Frågan är, finns det någon på forumet som har erfarenhet av ROTEX??
Klicka här för att svara