Hej!

Har som sagt redan en platta där det ligger el-golvvärme i som jag tänkte byta ut till vattenburen.

Tänkte fräsa ur spår och lägga i PEX och sedan köra flytspackel över.

Några frågor dock:

Hur djupt bör man sikta in sig på att slangen ska ligga?
Ska man köra flytspackel eller kan man helt enkelt bara gjuta ny betong i spåren?
När man lagt i slangen, bör man koppla in den på systemet innan man spacklar/gjuter spåren?

Tack på förhand!

Kan bara svara på sista frågan. Ja du skall koppla in den, den skall provtryckas, och man brukar låta den stå kvar med tryck i under gjutningen.

Tänk också på att den behöver förankras i spåren annars finns det risk att den flyter upp vid gjutningen.

Vad gäller medel att gjuta med så finns det speciell reparationsbetong som borde vara lämpligt (tror att den inte krymper), men som sagt det vet jag inte så mycket om. Fördelen med spackel är att det inte behöver härda så länge, betong behöver ju "brinna" i flera månader innan man kan lägga golvbeläggning på det.

Det där har jag gjort en gång....

Golvvärmefabrikanten anger hur djupt slangen skall ligga under färdigt golv. Wirsbo 20 mm slang skall tex täckas med 30 mm betong/flytspackel. Mindre dimension på slangen kräver mindre mm betong/flytspackel. Jag körde med 12 mm slang som endast behöver täckas med 15 mm inkl ev klinker.

Tänk på att du eventuellt kan komma att kapa en del av bef armeringen om du går för djupt ner vid fräsningen. Fräsningen är förresten ingen lek. Det dammar extremt mycket... När du kommit ner på det djup du ska (och vid den tidpunkten kommer du att vara rätt trött på att fräsa...) så får du lägga ner slangen och försöka se till att den ligger still i "rännans botten". Jag gjorde så att jag klamrade fast slangen med visst mellanrum med spikplugg och klammer. Sedan hällde jag klickar med flytspackel punktvis. Därefter flytspackel i hela spåret. Jag valde att flytspackla hela ytan efteråt med ca 10 mm flytspackel - för att slangen skulle komma på rätt djup och för att få en slät och bra yta för klinkers. Jag tror inte på betong eller snabb betong eftersom den är för "styv" i konsistensen. Man vill ju att massan ska omsluta röret helt utan massa luftfickor. Jag körde med löst blandad flytspackel som jag hällde i spåret. Sen ska man trycksätta slangen innan gjutning/flytspackling (fick jag reda på efter att jag gjort det...).

Tackar för era synpunkter/tips! ;)

Har beställt 20mm Wirsbo så då borde jag komma ner till 50mm djup innan jag blir nöjd.

Har fått tag på en fräs som man kan ansluta en dammsugare till så förhoppningsvis blir det inte alltför dammigt. (Ska stänga för rummet rejält ändå.)

Flytspackel har jag aldrig använt mig av men jag antar att jag ska trycksätta slangen först och sedan försöka få fast den med nån sorts klammer. Efter detta bör man alltså "punkta" med flytspackel. Hur länge bör man sedan vänta innan man fyller resterande spår?
Hur länge tar flytspacklet på sig att torka helt?

Förstår inte alls vad du menar med "punkta" med flytspackel. Du gjuter igen alltihop på en gång utan problem. Det finns olika snaba flytspackel, de flesta är mer eller mindre självuttorkande, det vill säga att de binder det mesta vattnet medan de brinner. Ett vanligt snabbt flytspackel är hårt på ett par timmar och beläggningsbart med tätt skikt på 1-3 dygn eller så.

Vad ska du ha för golvbeläggning på detta sedan?

Ok det låter ju bra.
Till en början blir det plastmatta tills vi ska renovera köket om ett par år. Då blir det nog klinkers.

Okej. Du skulle kunna köra med vanlig betong om du har tid att vänta lite innan du lägger på mattan. Betongen behöver ner lite i fukthalt först, men det blir ju lite billigare.

Ok!
Får höra med regeringen om hon kan vänta med att beträda köket ett tag eller om det får bli lite dyrare.. Antar redan att jag vet svaret ;)

Tack för tips o råd!

50 mm låter onödigt djupt. Och det kommer att bli satans jobbigt. Don't do it. Kommer du dessutom inte att "klippa av" alla din armering om du går så djupt? 20 mm slang kräver endast 30 mm täckning. Vet inte om det inkl eller exklusive klinker men jag antar att det är inklusive. OM det är inklusive klinker så räcker det ju med att fräsa ca 20-25 mm djupt. Mitt förslag att "punkta" med flytspackel var endast ett praktiskt sätt att se till att slangen verkligen ligger still och på botten (dvs på rätt djup så det inte flyter uppåt på vissa ställen) så man inte behöver klamra (borra, plugga osv) så mycket. En 20 mm golvvärmeslang är inte den mjukaste och mest följsamma trädgårdsslangen som finns. Om man vet att slangen ligger still och på botten i rännan överallt så kan man givetvis smacka på allt direkt. Jag punktade och väntade nån timme innan jag flöt resten. Jag vidhåller dock att betong är mindre bra om man vill att massan ska omsluta slangen helt och undvika luftfickor. Det är ju lite svårt att vibrera betong som man häller ner i smala rännor. Men betong är givetvis billigare. Lycka till! Och lova att berätta hur det gick!

Ok. Då försöker jag nog komma ner till 30mm iallafall så jag har 10mm att fylla upp. Sen tillkommer plastmattan med 2-3mm. På detta sätt borde jag iallafall ha någorlunda rätt mått när jag ska lägga klinkers i framtiden.

Ska börja redan till helgen så ni som känner för det kan ju alltid sitta jour här på forumet då ;)

Nu har jag rivit ut plastmattan vilket inte var det lättaste och ungefär 1/3 av golvet vart rent ända ner till betongen och resterande yta ca 1.5mm med limmrester kvar som sitter som sten. Kan man köra flytspackel över detta så att det blir samma höjdnivå överallt?

Sedan har vi funderingar över att skippa plastmatta och köra laminatgolv istället.
Vad jag förstått så ska det inte vara några problem på golvvärme men hur gör man med underlaget?
Foam lär ju inte leda värmen speciellt bra så finns det nått bättre alternativ?

Nu är det äntligen klart!
Fräste 30mm djupa spår som jag la ner slangen i. Vart tvungen att "punktspackla" slangen så att den höll sig på plats (Den ville flyta upp annars). Flytspacklade sedan allt 2 ggr tills golvet vart ca 8mm högre och sedan lade jag klinkers.
Så nu är det bara att vänta några veckor innan man testar hur det blev!

undrar vilken maskin du använde vid fräsning?

Körde först med en Betongspårfräs med 2 klingor som man ställde vilket djup man ville ha. Kopplade in en byggdammsugare på denna så det vart minimalt med damm. Tyvärr gick ena klingan sönder efter ett tag så då fick jag tag på en Partner kap. Dammet vart då maximalt istället.

• Betongspårfräs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Partnerkap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har precis genomlidit 4-dagar med Hiltin, den verkar ha en otäck förmåga att överhetta den inre klingan. Efter att ha förstört cramos Tyrolit klingor á 1150:- st :eek: så övergick jag till biltema á 99:- st de höll ungefär lika länge och meterpriset blev betydligt lägre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.