co skrev:
Nog borde vår energiförbrukning vara markant högre än deras?
Tja, jag skulle helst se att deras förbrukning var lägre än din för att jag skulle bli nöjd med ett nybyggd hus . Du ligger riktigt bra jämfört med nybygget :).
Hoppas dom kan justera sin elräkning neråt.
gaia

trezegol skrev:
Om jag får en bra temperatur med 3.0 ska jag låta termostaterna vara på max och sen justera värmekurvan om jag vill få lite varmare i huset ?
Nu är du på rätt väg!!!
Ang. ditt byte av maxtermostaten, så berode det säkert på att alla rumstermostater stängde och flödet gick ner hastigt och gjorde att elpatronen löste. Jag hade precis samma problem med min FLVP...med rumstermostater...och hög värmekurva :-[...men nu vet jag bättre.
Installatören ökade den manuella by-passen på GV-fördelaren och löste problemet...denna bypass har jag nu stängt och kör med urkopplade rumstermostater och lägre framledning. :)

Jag VET att du kommer att kapa din elräkning när du har fått bra injustering av framledningen. Själv har jag i min pump blockerat eltillskottet helt tills det verkligen behövs...du kan göra en liknaden inställning i din pump...du har väl manualen?

Se sid 17 "Du kan enkelt ändra från normaldrift till ekonomidrift. Fabriksvärde är
normaldrift. Ekonomidrift innebär en ökad besparing genom att tillskottsstarten
fördröjs så att kompressorn får mer tid att tillgodose t.ex. varmvattenbehov."

När du ändå har manualen framme ;) så kan du läsa på sidan 16 "Justera värmen på värmepumpen, ej med hjälp av eventuella radiatortermostater."...
I en OBSERVERA-ruta står det såhär..."Ändra inte värmen genom att vrida på termostaterna om du har sådana. Det kan leda till sämre effektivitet och besparing. Termostaterna ska hållas helt öppna. Vill du ha lite svalare i t.ex. ett sovrum kan du ändra termostaten där, men håll då dörren stängd."

Är det ofarligt att gå tillbaka till fabriksvärde ? Jag tycker inte att min pump är helt 100. Tycker fortfarande att elpatronen utlöser för ofta och tänkte börja om helt från början.

trezegol skrev:
Är det ofarligt att gå tillbaka till fabriksvärde ? Jag tycker inte att min pump är helt 100. Tycker fortfarande att elpatronen utlöser för ofta och tänkte börja om helt från början.
Det är ofarligt men du kan ju gå igenom menyerna och skriva ner inställningarna så du kan jämföra med fabriksinställningarna.

Löser överhettningsskyddet trots att du har ställt upp alla rumstermostater fullt? isf kan det faktiskt var något som är fel på riktigt :( Ex. styr kort eller relä som hänger sig/svetsat så att elpatronen ligger i hela tiden? :o

Kan du på fördelaren se flödet i respektive slinga? ÄR systemet rejält luftat?

Jag har en IVT490 som är inställd på ekonomiläge samt 1,7 i värme kurva.

Beräknad värme är 8000kvh/år nyproducerad fiskarhedenvilla på 130 kv
intrimmning är A&O
Vi bor vid siljan i Dalarna

Lösningen på dyr el är att kunna styra temperaturen i enskilda rum, varmt där man är på kvällen, kallt i tomma rum, lagom i sovrummet.

Och man skall kunna styra det även över dygnets timmar, inta bara rum för rum, även timme för timme. Enkelt med olika timers. Komplettera med termostater som känner solinstrålningen.

192 m2 - jag betalar för 14000 kWh/år, rörligt Vattenfall + 2 kakelugnar.

Valter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.