2 567 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Golvärme med frostskyddsmedel
Hej.
Det är så att jag har byggt ett uterum som jag har tänkt att kunna värma upp så man kan använda det ut långt ut på hösten plus tidigt på våren. Har en gjuten platta på isolering med golvärme inlaggd. Nu till min fundering.
Eftersom jag inte ska ha uppvärmt året runt så behövs det nån typ av frostskyddsmedel i slingan och jag undrar hur man enklast fixar det. Den lokala rörpularen tyckte att jag skulle använda Wirsbo Pusch 12 och ha en värmeväxlare mellan radiatorsystemet och pushen, plus ett lite expansionskärl på golvärmesidan.
Vad tror ni, har ni bättre ideer och funkar det utan cirkulationspump mellan puschen och värmeväxlaren?
MVH
Christer
Det är så att jag har byggt ett uterum som jag har tänkt att kunna värma upp så man kan använda det ut långt ut på hösten plus tidigt på våren. Har en gjuten platta på isolering med golvärme inlaggd. Nu till min fundering.
Eftersom jag inte ska ha uppvärmt året runt så behövs det nån typ av frostskyddsmedel i slingan och jag undrar hur man enklast fixar det. Den lokala rörpularen tyckte att jag skulle använda Wirsbo Pusch 12 och ha en värmeväxlare mellan radiatorsystemet och pushen, plus ett lite expansionskärl på golvärmesidan.
Vad tror ni, har ni bättre ideer och funkar det utan cirkulationspump mellan puschen och värmeväxlaren?
MVH
Christer
För det första så ska man inte koppla gv på radiatorkretsen pga olika värmebehov. Hur ska du få golvet varmt om radiatorkretsen är kall? Alltså kopplar man värmeväxlaren direkt mot värmekällan, detta kan lämpligen ske med självcirkulation. Sen kan Push12 dra vatten genom växlarn och slingan, det finns en strypskruv som justerar hur mycket Push12 ska "suga självt" Vill man spara lite går det bra att ersätta Push12 med en blandningsventil och en cirkpump.
Glöm inte anslutningar för att spola genom slingan!
Glöm inte anslutningar för att spola genom slingan!
Klicka här för att svara