7 255 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Permodul skorsten "konstigt ljud"
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Satte in en contura kamin med premodulskorsten i januari. Nu har vi fått konstiga ljud i skorstenen. Ljuden kommer när man eldat i typ hela dagen. Det liksom knäpper till i den.
Har även sett att det släppt överblivet skorstenskitt.
Någon som har samma erfarenhet.
Är det månne skorstenen som rör sig av värmen eller är det tätningskittet som sätter sig.
Har även sett att det släppt överblivet skorstenskitt.
Någon som har samma erfarenhet.
Är det månne skorstenen som rör sig av värmen eller är det tätningskittet som sätter sig.
Kan va så att skorstenen blir för varm om man eldar hela dar,En del pannkitt tål visst bara 280grader.Om du har ett rökrör mellan kamin och skorsten kan du borra ett hål och sätta i en rökgastermometer.Finns hos Classe olsson för nån hundring.Man bör nog inte överstiga 300-350g.
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Låter rimligt i så fall om kitten inte tål mer. konstigt att contura går ut med max temp 450g.
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Har även märkt att det knäpper till om man trycker lite på skorstenen på övervåningen gärna då i en skarv.
Det var då jag fick för mig att det var något med kittet.
Men om kittet försvinner vad kan hända
Det var då jag fick för mig att det var något med kittet.
Men om kittet försvinner vad kan hända
Medlem
· värmland
· 24 inlägg
Kollade upp med elda butiken idag vad det kunde vara.
Och där fick jag svaret att skorstenen rör sig 3mm och då får man ett knäpp ljud i skarvarna, samt att det inte skulle vara några problem med värme upp till 450g.
Och där fick jag svaret att skorstenen rör sig 3mm och då får man ett knäpp ljud i skarvarna, samt att det inte skulle vara några problem med värme upp till 450g.
Klicka här för att svara