Vad drar ert hus?

10k läst  47 svar

1. C
    Medlem Nivå 6
    Vi gör just nu av med ca 90 kW/dygn och boendeyta är 210 kvm

Mao, vårt hus drar cirka 400 W/kvm och dygn inkl. allt.

Vad drar ditt?

2. J
    Medlem Nivå 1
    Mitt drar runt 400W/kvm också. Inkl. allt (direktverkande el., egen pump och varmvattenberedare men vedkamin).

3. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    1911 liggtimmer, luft/luft + vattenburet + lite eldande i kamin.
    Drog allt som allt under 2007 21000kwh.
    eller i snitt 57,5kwh/dag
    Eller 2,39kwh/timme

4. S
    Anonym
    114kvm , Byggår -06 , Bergvärme , ca30-35kwh/dygn inkl hushållsel.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Är det inte årsförbrukningen som är intressant?
    22000kwh/år vattenburet med radiatorer och en del golvvärme + en luft vatten pump
    boyta 180kvm i två plan 90+90 bor i mellan Sverige.

6. 2
    Medlem Nivå 1
    ca 280megawatt år ca 2000-2200kwm varav ca 1500-1600kvm varmnt i dalarna

7. 7
    Medlem Nivå 6
    ca 25000kw, 2st villor på sammanlagt ca 450kvm med bergvärme, hushållsel och elberedare i ena huset + 70kvm garage med direkt el och +7grader.

Jag snålar inte med lampor och sådant, dessutom så går en hel del maskiner i garaget ganska ofta + div övrigt, har en lantbruksfastighet. Men jag berkar ha ganska låg förbrukning ändå......

8. B
    Medlem Nivå 1
    9000 kw,+12m3 ved hus byggt -36. 2glas 140m2 bor i södra sverige

9. C
    Medlem Nivå 6
    Vi har bott i vårt nybyggda hus i ett halvår. därav frågan JUST NU....

10. Hocke
    Medlem Nivå 6
    Jag snittar 100L ved/dag för värme och vv + c:a 15-20kWh hushållsel / dag senaste två veckorna
    140m² varav byggyta 100m² i hälsingland + hyfsat isolerat har haft mellan +5 till -5°C denna period
    Jag för statistik för både el och vedförbrukning...

11. sandhall
    Medlem Nivå 9
    58 kWh/dygn under december. Boendeyta ~200 kvm (70 av dessa isolerad övervåning där värmen inte är på än utan den värms upp av luften som stiger från undervåningen).

D.v.s. 290 W/kvm under december. Lär stiga något när vi flyttar upp på ö.v.

Uppvärmningen sker med en FLVP Nibe 360.

Har ingen sammanställd årsstatistik men under sommarmånaderna (när uppvärmningen är avstängd) drar vi ca 23 kwh/dygn.

Bor i mellansverige.

12. M
    Medlem Nivå 8
    Vi bor i skåne marieholm och har nybyggt lättbetonghus 1½ plan 180kvm( inflyttning 19 dec 2006). Vårt hus har dragit 13000kWh mellan dec till juni inkl allt, alltså 72kWh per dag... Vi har temperaturen ca 23-24grader inomhus och har inte eldat i kamminen under detta period.
    i höstas köptes ved så nu vi tänder vi en mysbrasa nästan varje kväll, och vår förbrukning har sjunkit...( ligger idag på en årsförbrukning på 22000kWh och då har vi eldat halva året en liten brasa ca 4ggr i veckan, ca 1,4m3 ved har gått åt)
    Vi har statistik på hur mycket elengergi det gått åt per månad om du är intresserad

Men conan ska inte ditt hus precis som vårt torka ut den första tiden? Du har väl byggt med eps teknik och vi har lättbetong.

13. C
    Medlem Nivå 7
    Det vore intressant att få veta hur mycket energi ni förbrukar per m3. (Kubikmeter) Vi har t.ex. 2.80 m i takhöjd i undervåningen + öppet till nock (3,40m) på ovanvåningen.
    Jag tror att det är mer realistiskt att räkna på m3 i.st.f. m2.

14. M
    Medlem Nivå 8
    Du kommer heller aldrig att kunna få en riktig jämförbarhet mellan t ex en enplanare eller en med 2 plan.. Värmen stiger ju uppåt, sedan spelar det ju roll hur planlösningen ser ut, oberoende om det är samma volym i huset... Värmen strömmar olika om det finns väggar och hörn. Vi gjorde onsdags en thermografering av vårt hus och där kunde man se att vid alla hörn stod luften stilla, alltså blev det kallare där...
    Sedan tror jag inte att alla kan räkna ut volymer för ett prisma som man behöver kunna om man har ett 1½ plan och man ska jämföra energiåtgång per kubik istället för energi per kvadrat.

15. T
    Medlem Nivå 2
    Conan:
    Ditt värde låter mycket ???

Mitt hus är 585m2 (1½ plans) med c:a 70m2 inbyggt garage. Jag kör all värme + VV med en VP (markvärme).

December visade 2677kW (c:a +5 utomhus i genomsnitt här i Skåne om jag kommer ihåg rätt?). Dessutom driver jag lantbruk på samma mätare så man kan nog räkna bort c:a 25% till maskinhall, utestrålkastare, gårdsverkstad etc.
    (2677x0,75)/30/585 = 114 W/m2/dygn

Detta inkluderar också tonåringar som bor i duschen (och har dator,TV o dataspel på 24/7...)

Jag har förberett hela mitt system både för solfångare (hade det i mitt gamla hus och det fungerade superbra!) och vedpanna, men det är inte lönt för mig att investera i något av de båda för jag har svårt att hämta hem det inom rimlig tid...?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: