Hej,

Vi har bott ett par år i huset där en luft/vatten-värmepump från CTC är installerad. Installationen är bra gjord och på elpannan sitter ett vanligt expansionskärl för slutet system anslutet. När jag nu rivit i en garderob på övervåningen har det visat sig att det gamla kärlet på vinden troligen finns kvar. Det går upp ett T-rör från en radiatorledning och efter vad jag kan se har inget gjorts för att koppla ur röret till vinden.

Innebär det något negativt att jag troligen har kvar det gamla kärlet och öppningen till avrinningen på taket? Eller kan jag låta den vara? Systemet är alltså inte slutet utan öppet med ett extra expansionskärl.

Allt fungerar bra i värmesystemet men vid några tillfällen per år går det åt en del vatten med resultatet att trycket sjunker och jag får fylla på lite. Det händer främst på vår/sommar/höst och jag vet inte om det kan ha koppling till detta.

Risken är om gamla kärlet håller på att rosta sönder. Även om det är i rostfritt så rostar röranslutningen. Har hänt hemma hos mig.

Beroende av vilket förtryck det slutna expansionskärlet har så jobbar det eller inte. Om förtrycket är högre än det tryck som höjden av det öppna expansionskärlet så jobbar inte det slutna.

Jag skulle så fort som möjligt tappa systemet och ta bort/kapa röret till det öppna kärlet och plugga anslutningen.

Eller åtminstone tappa ur så mycket att öppna kärlet blir torrt och plugga röret.

Är du säker på att kärlet verkligen är inkopplat, dvs att det rör det är kopplat på verkligen är inkopplat?

Hur högt tryck har du i systemet?

Jag är inte säker på att det är inkopplat men ser inga tecken på att någon försökt att plugga det gamla kärlet. Jag kan inte heller avgöra om det är vatten i det gamla kärlet utan att riva mer, vilket inte är läge just nu.

Huset är två våningar och källare och trycket brukar ligga på 0,8-1 kg ungefär.

Då är det väl tveksamt om det kan vara inkopplat, 1 kg betyder ju 10m vattenpelare, om jag fattar dig rätt så sitter kärlet på andra våningen. Gissningsvis kanske bara 4 - 5 meter högre än mätaren?

Ofta (alltid??) så har expansionskärlet ett eget rör från pannan, när man då "fimpar" ett gammalt öppet kärl så är det vanligt att man bara kopplar ur det och kanske rent estetiskt sågar bort rören vid pannan. Av bekvämlighet låter man de gamla urkopplade bitarna sitta kvar.

Vi hade kvar vårt urkopplade kärl på vinden ca 3 år efter konvertering till slutet system. När jag senare tog bort kärlet inträffade en lite lustig sak. Jag satt där på vinden med tigersåg och höll på att kapa röret som kom nedifrån, kärlet var redan losskopplat från ventilationen ut genom taket. Så det där röret jag sågade på var det enda som höll kärlet på plats. När jag var nästa igenom röret så ramlade plötsligt kärlet ner på golvet. Men röret jag sågade i var fortfarande inte genomsågat.

Det var kopplingen mellan röret och kärlet som sprack rakt av, av vibrationerna från sågen. Jag var ganska tacksam att jag hade kopplat ur kärlet när jag gjorde det. Var inte mycket material kvar i den kopplingen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.