Nja, det är väl ingen människa vid sina sinnens fulla som kör VVC kontinuerligt 24-7
Med elber. kommer varmvattnet generellt värmas två ggr vid samtliga tappningar utom vid dusch och bad vilket känns onödigt. Är det VP som källa skulle jag köra VVC, naturligtvis timer/närvarostyrd. Vid annan källa ex ved, flis eller pellets hade jag valt slavtank med slinga.
Men det är lite tycke och smak.
Med elber. kommer varmvattnet generellt värmas två ggr vid samtliga tappningar utom vid dusch och bad vilket känns onödigt. Är det VP som källa skulle jag köra VVC, naturligtvis timer/närvarostyrd. Vid annan källa ex ved, flis eller pellets hade jag valt slavtank med slinga.
Men det är lite tycke och smak.
Hur stor ska en slavtank vara? Är den både för värme och varmvatten.
Hur stor acc. tank behövs?
Kommer att elda även på sommaren.
Blir även solpaneler i framtiden. Dom blir på huset. Vill ladda acc tank i pannan rummet genom kulverten.
Hur stor acc. tank behövs?
Kommer att elda även på sommaren.
Blir även solpaneler i framtiden. Dom blir på huset. Vill ladda acc tank i pannan rummet genom kulverten.
500-750l slav räcker gott i huset och är det självklara valet vid vedeldning och solpaneler. Huvudtankens storlek bestäms av pannan, utrymme samt din egen komfort.. 😃 Med denna lösning blir det tvåvägskulvert. Från slaven tas både värme och varmvatten.
Ju större desto bättre.
Ju större desto bättre.
Klicka här för att svara