Hej.
Nybliven husägare med en fjärrvärmecentral av typen Alfa Laval Mini-Eco och golvvärme på bottenvåningen och övervåningen.
Manual: https://www.stockholmexergi.se/content/uploads/2017/05/Manual-Alfa-Laval-Mini-Eco.pdf

Märkte nu när temperaturen kröp ner utomhus att kylan inne ökade markant.
Kollade in i fjärrvärmecentralen och pumpen lyser inte samt att reglerpanelen Honeywell CM737 har en symbol med fast lysande skiftnyckel vilket indikerar fel. Drar jag ur strömmen till cirkulationspumpen Grundfos Alpha2L 15-40 130 så blinkar strömmen till men slocknar direkt.
En ny cirkulationspump är beställd.

Byte av cirkulationspump:
Enligt manualen till fjärrvärmecentralen ska den göra strömlös och sen ska alla avstängningsventiler stängas av på centralen samt att den röda säkerhetsventilen ska öppnas för att släppa på trycket i systemet och släppa ut vatten.
Eftersom det är cirkulationspumpen till golvvärmen borde det inte räcka med att först stänga den röda ventilen till golvvärmen bild1 för att inte få in luft i systemet eller är det något mer jag behöver göra på bild1?
Sedan stänger jag radiator framledning och radiator retur på värmeväxlaren enligt bild 2?
Eller måste jag stänga de andra ventilerna också för varm och kallvatten in i värmeväxlaren?

• Golvvärmesystem med rör och ventiler, uppkopplat till ett eluttag och en digital enhet, där vissa delar har röda lock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och avstängningsventiler i en fjärrvärmecentral, inklusive röda och svarta ventiler samt kopparrör.
    Skapa konto
  • Fjärrvärmecentral med rördragning, ventiler och termostat med Honeywell-panel, inkluderar Grundfos pump, i installationsutrymme.
    Skapa konto
Du har bara en pupmp för systemet. Finns kopplingar på den med som ett skruvspår. Sen för att få stopp på vatten, stäng av all el, stäng alla ventiler du hittar. Sen går det inte att stänga mot exspantionskärel, så trycket måste ner till noll och det får tappa vatten för. Ta ett foto på pumpen så att kopplingarna syns, samt kanske en skylt på änden som sägar vad för pump du har.

EDIT är du säker på att den måste bytas, lägg upp fotona.

J jonaserik skrev:
Du har bara en pupmp för systemet. Finns kopplingar på den med som ett skruvspår. Sen för att få stopp på vatten, stäng av all el, stäng alla ventiler du hittar. Sen går det inte att stänga mot exspantionskärel, så trycket måste ner till noll och det får tappa vatten för. Ta ett foto på pumpen så att kopplingarna syns, samt kanske en skylt på änden som sägar vad för pump du har.

EDIT är du säker på att den måste bytas, lägg upp fotona.
Det har du helt rätt i. Tyvärr verkar det inte finnas några skruvspår ovanför eller nedanför så det går inte att låsa in bara pumpen annars hade det varit bra att kunna stänga av den där.
Har hållt på med den här ett tag och tagit lös panelen så pumphuset kommer fram. Skruvade då ut en stor skruv där i och lite vatten sipprade det hela tiden. Tog då en stjärnskruvmejsel och vred runt den skruven som satt där i och den rörde sig utan problem fram och tillbaka så den verkar inte ha tjärvat fast. Att power blinkar till och man inte hör något känns som att den inte vill starta av någon anledning. Anläggningen är från 2012 men expansionskärlet är daterat 2021 så det borde vara bytt, borde hålla längre än 9 år kan man tycka?
på sista bilden finns det även en ratt på returen som ser ut att vara svår att vrida på. Den borde jag inte behöva göra något med?

• Rörledningar, ventiler och pumpar i ett tekniskt utrymme för VVS. Ett expansionskärl syns till vänster och en termometer mitt i bilden.
    Skapa konto
  • Komplext röruppkopplingssystem med mätarinstrument och ventiler, sannolikt del av ett värmesystem eller pumpinstallation.
    Skapa konto
  • Pumphus med rörkopplingar och ventilrattar, kablar löper längs rören. En manometer syns, samt röda ventiler. Anläggning från Uponor.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump från Grundfos, modell ALPHA2L, monterad i ett rörsystem. Synligt elanslutning och rörkopplingar med mässingsbeslag.
    Skapa konto
Det är en fjärrvärmecebtral du har och då går det att stänga in den, med ventiler nertill helt, utan att vatten rinner ut. Mer än det som finns i pump och växlare. Se ser även ut som att det är 25 mm ( 1 tum ) anslutning på den. Den har ett byggmått på 130 mm. Synd bara att dom som finns på billiga varuhusen har 40 mm ( 1 1/4 tum ) anslutning. Och den du har är inte billig.
Den ratt nertill kan vara för påfyllning och är i förbindelse med ett VV-rör eller KV-rör, den är stängd nu.

Finns en här som inte kostar skjortan och duger gott. Sen om frakt tillkommer vet jag inte.

https://www.vvsochbad.se/salus-ep15..._campaignid=21050070231&gbraid=0AAAAAD5CD7QYv

Tack för snabbt svar, då känns det helt plötsligt lite bättre att man inte behöver stänga av inkommande vatten i huset och inte behöver ta in någon rörmokare för ett så enkelt arbete och de kanske inte gärna kommer på denna typen av arbete heller.

Det blir en Alpha 2GO(lite dyr) som ligger och väntar på ombudet då strömkontakten funkar rakt av tror jag. Annars var det ett mycket bra alternativt som jag inte hade sett när jag letade.
Hoppas att värmen i golvet redan är intrimmad så man inte behöver fixa med det, många rattar att vrida på både uppe och nere. Uppdaterar tråden senare ikväll.

R Rodolfo skrev:
Tack för snabbt svar, då känns det helt plötsligt lite bättre att man inte behöver stänga av inkommande vatten i huset och inte behöver ta in någon rörmokare för ett så enkelt arbete och de kanske inte gärna kommer på denna typen av arbete heller.

Det blir en Alpha 2GO(lite dyr) som ligger och väntar på ombudet då strömkontakten funkar rakt av tror jag. Annars var det ett mycket bra alternativt som jag inte hade sett när jag letade.
Hoppas att värmen i golvet redan är intrimmad så man inte behöver fixa med det, många rattar att vrida på både uppe och nere. Uppdaterar tråden senare ikväll.
OK det med pumpen. Plugg and Play och ställa in farten på den, allt lika som tidigare.

Det var enkelt att byta om än lite trångt, nu sitter nya pumpen på plats, men det är ingen skillnad. Kanske aldrig var något fel på pumpen.

Enligt instruktioner så ska centralen köra en sekvens enligt nedan men det är helt tyst och en blinkande skiftnyckel syns på reglerpanelen cm737. Vad jag noterar är att utetemperaturgivaren inte ger någon temperatur, det är bara streck. Ska inspektera den utomhus, men spontant känns det som att den svarta ALDH-boxen är trasig om utegivaren inte ger något värde och ställdonet inte rör sig?

Kan jag ta bort den vita plasten så ställdonet går att motionera för jag läst mig till så kan de kärva?

Sekvensen:
Uppstart / kontroll av komponenterna
Vid elinkoppling styrs komponenterna enligt
följande schema;
 10s: ställdon stänger
 10s ställdon öppnar
 10s ställdon stänger
 10s pumpen går
 150s ställdon stänger
Efter ytterligare ca 4 minuter övergår manöver-
panelen från uppstart till normal reglering.
OBS! På sommaren kan Eco-funktionerna
begränsa regleringen. Vv justera vid behov.

Handmanövrering
Manöverpanelen ska vara strömlöst vid eventuell
handmanövrering av ställdonet.
OBS! Görs handmanövrering med spänningssatt
ställdon måste enheten startas om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.