4 282 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Uppgradera kökspanna?
I min nya kåk sitter det en kökspanna från Prestoverken i Motala, ett as från 50-talet. I gammkåken satt jag in en Norrahammarpanna, denna köpte jag begagnad, tillverkningsår 80-någonting.
Nu är det nya huset inte lika välisolerat som det förra och pannan orkar inte "köra ifatt" om huset stått på sparlåga och det är svinkallt. Dessutom drar den ohemula mängder ved, dessutom är alla luckor otäta och vinda. Den gamla Norrahpannan kunde man reglera så man fick en utmärkt fin gengasförbränning genom att balansera primär -och sekundärluft. Prestopannan är helt okommuniserbar.
Min fråga: är det någon här som bytt ut en gammal kökspanna till en modernare, typ Wamlser eller liknande, era iakttagelser och erfarenheter?
För övrigt skall jag isolerar vinden inom kort.
Nu är det nya huset inte lika välisolerat som det förra och pannan orkar inte "köra ifatt" om huset stått på sparlåga och det är svinkallt. Dessutom drar den ohemula mängder ved, dessutom är alla luckor otäta och vinda. Den gamla Norrahpannan kunde man reglera så man fick en utmärkt fin gengasförbränning genom att balansera primär -och sekundärluft. Prestopannan är helt okommuniserbar.
Min fråga: är det någon här som bytt ut en gammal kökspanna till en modernare, typ Wamlser eller liknande, era iakttagelser och erfarenheter?
För övrigt skall jag isolerar vinden inom kort.
jo, har en nära släkting som har en wamsler k158 och den åkte in som ersättare till en norrahpanna som gick läck efter 50 års tjänst. nackdelen med wamsler är att dom är dyra, sedan ska det nog helst till ett laddkoppel samt tankar. dom gamla kökspannorna rymde ju en hel del vatten så det gick ju rätt bra att elda dom direkt mot radiator kretsen en wamsler är det ju inte stor skvätt i så jag vet inte hur det fungerar att elda dom direkt mot systemet utan tank och laddomat. sedan så ger dom mer värme till rummet dom står i än en gammal norrah panna så det blir lätt för varmt i köket. elda upp två 500 liters tankar är inget man gör mellan 19-22 på kvällen utan det tar måånga och ganska täta inlägg för att fylla dom.
själv blir jag ofta drabbad då det ska kapas och klyvas ved till denna panna och det är ingen hitt då den tar så kort ved.
fördelarna då? ja, den drar betydligt mindre ved än den gamla pannan samt att det går att laga mat på den. men finns det någon som helst möjlighet så skulle jag hellre välja att sätta in en riktig panna plus tankar och sätta in en riktig vedspis i stället för kökspannan
själv blir jag ofta drabbad då det ska kapas och klyvas ved till denna panna och det är ingen hitt då den tar så kort ved.
fördelarna då? ja, den drar betydligt mindre ved än den gamla pannan samt att det går att laga mat på den. men finns det någon som helst möjlighet så skulle jag hellre välja att sätta in en riktig panna plus tankar och sätta in en riktig vedspis i stället för kökspannan
Ja, det tål att tänka på
hos min släkting så fungerar det i dagsläget ok med wamslern, men då eldas den mot 1000 liter acktank och laddomat. men den det blir en hel del el-patron då det är kallt eftersom den rymmer så pass lite ved är det eldning hela kvällarna som gäller för att hinna i kapp.
jag tror att du får större glädje av en wamsler i stället för en vattenmantlad vedkamin. den kommer i alla avseenden vara bättre än vad du hade innan. det jag vill komma fram till är att det är en rätt dyr slant som ska ut utan att du får någon förbättring av värme komforten i huset. hållbarheten är ju också ett frågetecken med den kalla returen som du hela tiden får in i pannan utan laddkoppel. en Norraha-panna är ju trots sina brister i verkningsgrad nästan omöjlig att ta död på
wamslern kommer troligtvis att vara mer känslig för rost som kall retur orsakar. bergvärme är väl kanske det bästa valet i ditt fall utan möjlighet till riktig panna och tankar men då är det en väldigt dyr investering. kanske en ny luft/vatten-vp kunde vara ett alternativ? men du får ta en funderare, tycker du kostnaden för wamslern känns rimlig så kör på en ny sådan. har du bara bra flöde i genom den kommer det säkert att fungera.
Klicka här för att svara