Hej!

sitter och försöker läsa mig till vilka komponenter jag skall köpa till mitt värmesystem. jag är inte jätteinsatt och vet inte vad som fungerar bäst. här behöver jag hjälp

förutsättningar:

golvvärme på ca 120 m2 bottenplan (4 slingor med 20mm slang)
delvis golvvärme på övervåningen, ca 25 m2
öppen planlösning
vidbyggda garage på ca 200 m2 (varav 135 m2 med golvvärme) och även här vill jag att det ska vara lite värme i framtiden.

jag har grävt ned 2x300 meter kollektorslang
jag har monterat golvvärmefördelare och dragit 28mm pex som matarledning.
jag har även förberett för en vattenmantlad kamin och dragit 22mm prisolrör.

jag tänker mig en Nibe markvärmepump på 10kw, en 1245-10

jag vill även ha en acktank på 500 liter med förvärmningsslingor för varmvatten, kv500 tanken har jag kollat på.

den vattenmantlade kaminen har jag tänkt koppla mot acktanken med en laddomat 11-30.
här tror jag att jag har koll på läget, ansluta i topp och botten på acktanken, och sedan en givare som känner av rökgastemperaturen och startar pumpen i laddomaten. right?

men hur ska jag koppla in golvvärmen? antagligen ska matarrören kopplas i topp på acktank och returen i botten. men frågan är hur man ska justera temperaturen som går ut till golvvärmen? vad behöver jag för prylar till detta, det måste väl vara någon separat cirkulationspump för att få vattnet att snurra i golvvärmefördelaren/slingorna kan jag tänka mig?

eftersom det är öppen planlösning så har jag inte tänkt ha styrning på respektive golvvärmeslinga utan strypa in slingorna var för sig.

och hur ska jag ansluta värmepumpen till acktanken? är det bara att ta värmebärare ut och ansluta i toppen på acktanken och värmebärare retur från botten på acktanken?
hur känner värmepumpen av när man eldar så den kan "vila" ? behövs några tillbehör till värmepumpen typ givare eller så?

ja vad säger ni värme och vvs nördar? kan ni komma med några tips? :)

hallå? :)

ska vi dela upp den i delar kanske?

vi tar frågan om hur jag ska styra golvvärmen tex, vad har vi för tips här?

En eller två shuntgrupper som slingorna cirkulerar genom blir väl bra?
Men hör av dig till t ex LK eller Uponor och be om en plan och en offert, så kan de dimensionera allt lagom för ditt fall. Om du skickar med byggplan och berättar var det ska förläggas, var pannrummet är och ifall du har några trägolv, så får du gratis veta vilka komponenter och lösningar som är bäst i ditt fall (och en offert, ifall du vill handla av dem).

om vi använder denna ritning då,

Visa bilaga koppling.bmp

vad bör jag ha för typ av shunt där till höger om acktanken?

och vilken laddomat är att föredra?

thestrut skrev:
om vi använder denna ritning då,

[bifogad fil]

vad bör jag ha för typ av shunt där till höger om acktanken?

och vilken laddomat är att föredra?
Jag tycker du ska skippa kaminen, du kommer inte använda den ändå (blir bara myseldning efter något år om du har jordvärme:) med den tankegången ska du skippa acktanken...

Och tänk om vad gäller pumptypen, skaffa istället en som jobbar steglöst,(inverter) kolla daikins eller den stora 1255an (kan bli lite hög minieffekt på denna men inget stort problem) . De kostar inte många tusenlappar extra och du får en teknik alla vp kommer ha inom 10 år. En inverter kommer hela tiden jobba på rätt varv för att hålla rätt framledning, har du då bara golvvärme så kommer den alltid skicka rätt temp ut i golven (vilket gör att du slipper shunta ner tempen). Mer ekonomisk gång än så kommer du inte kunna hitta. Och lägger du de 10-15 kkr du sparar på att inte installera shunt,acktank etc så har du 65kkr till en inverter.

Kluven ved är bättre att sälja, du får mer för den än vad du puttar in i en bv eller jordvärmevp...

förstår ditt svar men det kommer ändå bli vattenmantlad och acktank... det finns planer på solpaneler med. samt ett mer flexibelt system... kommer väl snart straffskatt på värmepumpar... och svårt vid längre strömavbrott med som vi drabbas av med jämna mellanrum

däremot är ju inte pumpen huggen i sten, ska kolla lite på 1255 med =)

bump :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.