1 542 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Golvärmeslinga i kopparrör som handdukstork - Galet?!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Hej,
Vi har lite svårt att bestämma oss för vilken handdukstork vi ska välja i vårt nya badrum, men kravspecen ställer till det. T ex så vill kan den inte vara ansluten till husets värmesystem, dvs ej vattenburet. Den ska helst vara svart alternativt kopparfärgad. Summa summarum är det inte många lösningar som duger, så jag började fundera kring att göra något eget.
Är det helt galet/tillåtet att göra en hängare av pressade kopparrör och dra en golvvärmeslinga genom den, då får jag både material och utformning på samma gång. Det får dock bli en kort slinga... avståndet mellan slingorna blir kanske ett problem. Slingorna brukar ju vara till för att gjuta in så det blir ett avsteg från det samt att kopparen är ledande, men kopparen i sig skulle man kunna jorda.
Som sagt, går detta överhuvudtaget eller är det bara att lägga ner?
BR Andreas
Vi har lite svårt att bestämma oss för vilken handdukstork vi ska välja i vårt nya badrum, men kravspecen ställer till det. T ex så vill kan den inte vara ansluten till husets värmesystem, dvs ej vattenburet. Den ska helst vara svart alternativt kopparfärgad. Summa summarum är det inte många lösningar som duger, så jag började fundera kring att göra något eget.
Är det helt galet/tillåtet att göra en hängare av pressade kopparrör och dra en golvvärmeslinga genom den, då får jag både material och utformning på samma gång. Det får dock bli en kort slinga... avståndet mellan slingorna blir kanske ett problem. Slingorna brukar ju vara till för att gjuta in så det blir ett avsteg från det samt att kopparen är ledande, men kopparen i sig skulle man kunna jorda.
Som sagt, går detta överhuvudtaget eller är det bara att lägga ner?
BR Andreas
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Jag kan ju medge att jag själv är skeptisk...
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Du har säkert rätt om frågan gällde vattenburen golvvärme, jag syftar på en elektrisk golvvärmeslinga. De brukar ligga runt 10w/m och den kortaste slingan jag hittat är på 10m, dvs 100w. Det duger för handdukarna. Problemet blir att knö ner 10m kabel (som ska placeras med 10cm mellanrum)...useless skrev:
Dra dubbel slinga, värmeavledningen är iaf många gånger bättre för slinga liggande i koppar i luft än ingjuten i golv.andr.ljung skrev:
Klicka här för att svara