1 933 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Planera för golvvärme
Hur ska man planera golvvärmeinstallation när man gör en långsam renovering, ett rum då och då.
Har radiatorer idag för oljepanna och vad jag förstått så kan jag slippa (allt eller en del av ) tillskottet om jag byter till golvvärme.
Spelar det någon roll om jag sätter upp flera fördelarskåp, 2 på en våning, för att enklare kunna dra.
Eller ska man ha ett stort i tex källaren, sen gå upp med slang till varje rum?
Ska man ha slang med ytterrör då?
Jag vill dels lägga golvvärme men även byta ut dom gamla stålrören i systemet allt eftersom.
Plugga det gamla och dra nytt
Har radiatorer idag för oljepanna och vad jag förstått så kan jag slippa (allt eller en del av ) tillskottet om jag byter till golvvärme.
Spelar det någon roll om jag sätter upp flera fördelarskåp, 2 på en våning, för att enklare kunna dra.
Eller ska man ha ett stort i tex källaren, sen gå upp med slang till varje rum?
Ska man ha slang med ytterrör då?
Jag vill dels lägga golvvärme men även byta ut dom gamla stålrören i systemet allt eftersom.
Plugga det gamla och dra nytt
Jag köpte precis golvvärme till min övervåning med eps-skivor. Ska lägga i 4 rum snart, sedan tillkommer ett till några månader senare, sedan förbereder jag nog för ett 6e rum Något år bort. Jag förbereder genom att antingen dra golvvärmeslang i matarledningar till det rummet och tillräckligt i fördelarskåpet. Då kan jag om jag bestämmer mig för vattenburen golvvärme (istället för elgolvvärme) i det rummet koppla på en extra fördelarmodul (se till att ha tillräckligt fördelarskåp). Uponor har en modulbaserad fördelare. I det 6e rummet monterar jag ett litet fördelarskåp med koppling, alt shunt med elpatron. Ev kan man lägga matarledningar i bjälklagret (om det är trä vill säga).
Ok
Då skulle jag kunna dra matning från källaren till plan 2 där jag sätter T-rör till en fördelare och matningen vidare till plan 3
Total yta blir ca 100kvm
Hur räknar man ut dim på matning? Eller är det bara att dra till
Då skulle jag kunna dra matning från källaren till plan 2 där jag sätter T-rör till en fördelare och matningen vidare till plan 3
Total yta blir ca 100kvm
Hur räknar man ut dim på matning? Eller är det bara att dra till
Jag kommer ha liknande setup. Har en luftvattenvärmepump i källaren med en extern cirk.pump. På 1a plan har jag ca 90m2 golvvärme som jag lade in för ett år sedan. Från det fördelarskåpet ska jag nu med T-rör dra vidare till 2a planet för ca 50m2 ytterligare.
jag har fått all hjälp jag behövt genom webb-shopparna. Första köpte jag på billigtvvs.se andra har jag nu köpt på golvvärmebutiken.se. Billigtvvs säljer sitt egna som heter ”Bevisab” men som är en OEM-lösning från ngt som heter ”Wermgo”. Från GVb köpte jag mestadels Uponor och vissa delar deras egna produkter. Mycket nöjd med båda två. De projekterar ritning och flöde för dig. I 1a vån tog jag spårade spånskivor och nu på andra blir det spårade eps-skivor 30mm. Att jag tar mestadels Uponor denna gången är inte för att jag är missnöjd med första, men vill se om jag tycker det är ngn skillnad. Sedan är en fördel med Uponor att de har väldigt mycket dokumentation och diy videos etc. Men jag tror mycket av prylarna från båda kommer från större OEM-tillverkare från tyskland och italien.
...och för att svara på din fråga. Jag tror det beror på vilken dimension du har på din värmekälla? Kolla upp det så kommer ovanstående (iaf för mig) dimensionera det åt dig.
jag har fått all hjälp jag behövt genom webb-shopparna. Första köpte jag på billigtvvs.se andra har jag nu köpt på golvvärmebutiken.se. Billigtvvs säljer sitt egna som heter ”Bevisab” men som är en OEM-lösning från ngt som heter ”Wermgo”. Från GVb köpte jag mestadels Uponor och vissa delar deras egna produkter. Mycket nöjd med båda två. De projekterar ritning och flöde för dig. I 1a vån tog jag spårade spånskivor och nu på andra blir det spårade eps-skivor 30mm. Att jag tar mestadels Uponor denna gången är inte för att jag är missnöjd med första, men vill se om jag tycker det är ngn skillnad. Sedan är en fördel med Uponor att de har väldigt mycket dokumentation och diy videos etc. Men jag tror mycket av prylarna från båda kommer från större OEM-tillverkare från tyskland och italien.
...och för att svara på din fråga. Jag tror det beror på vilken dimension du har på din värmekälla? Kolla upp det så kommer ovanstående (iaf för mig) dimensionera det åt dig.
Klicka här för att svara