Hej gott folk, jag har problem med mina element. Från pannan så går det dubbel rör upp och dubbel rör på samma våningsplan, den på samma vånings plan fungerar korekt.
Men de rör som går upp till över våningarna är 1 varm och 1 kall, där den skickar upp värme från rör är varm enda upp till första elementet, men nedre delen är kall, (har försökt lufta) sedan där rören fortsätter till nästa element är den lite mer jummet, sedan blir det bara iskallt i resterande element, någon som kan tipsa mig om vad fan detta kan vara..
Musse
Men de rör som går upp till över våningarna är 1 varm och 1 kall, där den skickar upp värme från rör är varm enda upp till första elementet, men nedre delen är kall, (har försökt lufta) sedan där rören fortsätter till nästa element är den lite mer jummet, sedan blir det bara iskallt i resterande element, någon som kan tipsa mig om vad fan detta kan vara..
Musse
M Musse93 skrev:Hej gott folk, jag har problem med mina element. Från pannan så går det dubbel rör upp och dubbel rör på samma våningsplan, den på samma vånings plan fungerar korekt.
Musse
Har du kollat att trycket på radiatorsystemet inte är för lågt så du får fylla på mer vatten?M Musse93 skrev:Hej gott folk, jag har problem med mina element. Från pannan så går det dubbel rör upp och dubbel rör på samma våningsplan, den på samma vånings plan fungerar korekt.
Musse
Låter nästan som att övervåningen är ett enrörssystem (seriekopplade element). Tror lite bilder på radiatorkoppel skulle kunna hjälpa.
Eller har det fungerat normalt tidigare? Ca 1 bar i systemet (tillräckligt med vatten) och bra fart på cirkpumpen kan hjälpa.
Eller har det fungerat normalt tidigare? Ca 1 bar i systemet (tillräckligt med vatten) och bra fart på cirkpumpen kan hjälpa.
hej, ja den har fungerat tidigare men tyvärr inte nu, efter jag kopplade handsukstork till toaletten så öppnate jag upp systemet igen men då blev det som det blev tyvärrB BSOD skrev:
Om du kopplat in en handdukstork i ett 1-rörssystem kan det mycket väl bli som du beskriver. Tror som sagt bilder på radiatorkopplet behövs för att kunna säga något mer, både på elementen och det till handdukstorken.
Det är dubbel rörs system, men kag får skicka bilder ikväll när jag kommer hem!B BSOD skrev:
tja, såhär ser elementen ut, jag har blivit galen i flera dagar nuuB BSOD skrev:
Detta innebär att du försöker köra hela radiatorslingans flöde genom den nya handdukstorken. Den är säkert gjord för att sitta parallellt med elementen, inte I serie.
Det blir då för mycket motstånd i slingan och flödet I systemet sjunker då, och lågt flöde -->låg effekt--> kallt inne.
Det är nog läge att diskutera med en rörmokare hur den ska anslutas. Kanske kan man ansluta mer direkt mot vp, så den hamnar parallellt istället för i serie med elementen. Ett annat alternativ är att sätta en elpatron i handdukstorken och återställa rören som de var. Ett tredje alternativ är ju att ansluta den med ett enrörskoppel, möjligtvis skulle det vara en lösning (beror på systemet i övrigt). Många gissningar, tror du behöver hjälp av en kunnig person på plats.
Det blir då för mycket motstånd i slingan och flödet I systemet sjunker då, och lågt flöde -->låg effekt--> kallt inne.
Det är nog läge att diskutera med en rörmokare hur den ska anslutas. Kanske kan man ansluta mer direkt mot vp, så den hamnar parallellt istället för i serie med elementen. Ett annat alternativ är att sätta en elpatron i handdukstorken och återställa rören som de var. Ett tredje alternativ är ju att ansluta den med ett enrörskoppel, möjligtvis skulle det vara en lösning (beror på systemet i övrigt). Många gissningar, tror du behöver hjälp av en kunnig person på plats.
såhär ser toalettens handtork ut, kan det verkligen bero på att det blir kallt just av denna skit ?B BSOD skrev:Detta innebär att du försöker köra hela radiatorslingans flöde genom den nya handdukstorken. Den är säkert gjord för att sitta parallellt med elementen, inte I serie.
de blir ju bara som en enkel rör tycker man, så jag förstår inte varför det inte funkar pga av denna :/
nää de gammalt rör system som var, rören fanns där redan, skickar bild, så jag har inte dragit nägon extra rör, så som på bilden så vattet cirkulerade vidare bara..B BSOD skrev:
De därför jag blir så jävla snurrig och dum om varför det har blivit så..