Vi håller på att renovera huset och funderar på hur vi ska göra med våra radiatorer.
Antingen byter vi ut dom gamla klassiska radiatorer till nya panelradiatorer eller så renoverar vi våra gamla med ny färg och nya termostater.
Vad är mest praktiskt, prisvärt och mest energieffektivt?
Utseendemässigt så tror jag att vi föredrar dom gamla klassiska.
Antingen byter vi ut dom gamla klassiska radiatorer till nya panelradiatorer eller så renoverar vi våra gamla med ny färg och nya termostater.
Vad är mest praktiskt, prisvärt och mest energieffektivt?
Utseendemässigt så tror jag att vi föredrar dom gamla klassiska.
Sorry, det är så klar i mitt huvud... 
Det handlar om ett vattenburet system med luftvärmepump.
Radiatorerna har många år på nacken, uppskattningsvis från 50-talet och fungerar som dom ska men är ju inte direkt snygga med färgskav m.m.
Så här ser dom ut (dock inte mitt på bilden):
Det handlar om ett vattenburet system med luftvärmepump.
Radiatorerna har många år på nacken, uppskattningsvis från 50-talet och fungerar som dom ska men är ju inte direkt snygga med färgskav m.m.
Så här ser dom ut (dock inte mitt på bilden):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade tveklöst behållt de gamla. Eftersom det är stor area på gamla sektionsradiatorer så kan man värma upp med låg framledningstemperatur. Putsa upp de med ny elementfärg bara!
Skulle mot förmodan någon av de vara allt för rostig så finns ju nya likadana att köpa från Lenhovda av tex Rinkabyrör.
Tror inte att man kör med termostater idag, man ställer alla på max eller plockar bort de och låter villavärmeregleringen sköta regleringen centralt. Möjligtvis behåller man termostaten i någon del som mera än andra påverkas av yttre omständigheter.
Skulle mot förmodan någon av de vara allt för rostig så finns ju nya likadana att köpa från Lenhovda av tex Rinkabyrör.
Tror inte att man kör med termostater idag, man ställer alla på max eller plockar bort de och låter villavärmeregleringen sköta regleringen centralt. Möjligtvis behåller man termostaten i någon del som mera än andra påverkas av yttre omständigheter.
Redigerat:
Dessa radiatorer ofta från Lenhovda Radiatorfabrik är topnotch att kombinera med värmepump pga stor volym som ger lägre framledningstemp och därmed billigare värme samt att dom är mkt finare än moderna radiatorer! Sen är det kanske bra att veta att ett normalstort av denna model som du har kostar cs 3-3500:-/st nya från Lenhovda så vill man göra sig av med iaf så sälj dom är inga problem att kränga för en 500:-/st, jag hade turen när jag renoverade och behövde fler och fick tag på 6 st för 800:- för alla 😎 använde 3 sålde resten för 1800:- via byggahus 👌
Du kan säkerligen ta närmsta lackeringsfirma, detta är ett lätt jobb för vem som helst, som är verksam i den branschen
annat hade det varit om det gällt en billack med flertonslack, flakes samt 7 lager klarlack ;0
Men hantverkarna hänger väl på hantverksforumet? På ett forum där det utryckligen står på första sidan på konsumentens sida kanske man får räkna med kängor..MaxPax skrev:
Nu tror jag iof att MaxPax var ironisk i sitt uttalande ang min försäljning av elementen, och självklart skall man få mothugg å kängor om det är berättigat! Annars försvinner ju idéen lite med ett forum 😁Andreas_Hansson skrev: