I vår hall på ovanvåningen i suterränghus har vi tänkt att ta bort de första 5-6 kvm ekparkett för att lägga kolmårdsmarmor med golvvärme under.
Vi har vattenburet system idag med radiatorer i varje rum förutom badrummet som har elgolvvärme och tvättstugan som har vattenburen golvvärme.
Vi har även så att vi kan isolera golvvärmekretsen och elvärma den nu under sommaren när bergvärmepumpen inte värmer huset.
Är det värt att dra vattenburen golvvärme till de 5-6kvm i hallen på ovanvåningen eller ska man sätta in elgolvvärme på den ytan istället?
Det finns en radiator där idag och den kan vara klok att ha kvar?
Tanken är att leja bort detta och en fundering här är hur mycket dyrare det är att utöka befintliga vattenburna golvvärmen kontra elgolvvärme, det blir några meter rördragning från pannrummet + håltagning i betongbjälklaget.
Bifogar bild på shuntgruppen (?)
Vi har vattenburet system idag med radiatorer i varje rum förutom badrummet som har elgolvvärme och tvättstugan som har vattenburen golvvärme.
Vi har även så att vi kan isolera golvvärmekretsen och elvärma den nu under sommaren när bergvärmepumpen inte värmer huset.
Är det värt att dra vattenburen golvvärme till de 5-6kvm i hallen på ovanvåningen eller ska man sätta in elgolvvärme på den ytan istället?
Det finns en radiator där idag och den kan vara klok att ha kvar?
Tanken är att leja bort detta och en fundering här är hur mycket dyrare det är att utöka befintliga vattenburna golvvärmen kontra elgolvvärme, det blir några meter rördragning från pannrummet + håltagning i betongbjälklaget.
Bifogar bild på shuntgruppen (?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag princip alltid säger.. har man vattenburet så ska man lägga vattenburen golvvärme. Dyrare I installation men har bergvärme som du så tas det igen på lägre driftekonomi. Jag kan tycka elementet ska vara kvar framförallt om man har små bar. Bra att kunna lägga bla blöta handskar på.
Nu börjar vi komma vidare med planeringen av detta projekt 😅. Vi har funderat fram och tillbaka kring elgolvvärme eller vattenburen golvvärme. Men blir nog vattenburet och vi överväger även att plocka bort radiatorn då den sitter lite dumt till för ny hallinredning.V Vector skrev:
Samtidigt så är det ju smidigt att torka vantar på den.
Det som tagit längst tid är att komma fram till hur stor del vi vill lägga sten på.
Bad ChatGPT visualisera så bilderna är lite knasiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer lägga den lilla ytan med sten men inte med den vinkeln som bilder visar 😅.
Idag sitter radiatorn på väggen där hatthyllan är placerad
Klicka här för att svara