F fribygg skrev:
Det låter som du har gammaldags självdrag, för att det ska fungera som avsett behöver nog skorstenen vara varm.

Kan tillluftsventilerna regleras?
Det är en öppen spis och vi eldar inte i den hela tiden, kanske varannan vecka. Tilluftsventilerna kan justeras endast lite grann.

J Jolipepo skrev:
Det är en öppen spis och vi eldar inte i den hela tiden, kanske varannan vecka. Tilluftsventilerna kan justeras endast lite grann.
Har du provat att stänga tilluften på den sidan det blåser ifrån då du känner röklukt inne? Har du provat att istället stänga på den andra sidan( läsidan)?

J Jolipepo skrev:
Vi har ett spjäll i skorstenen, men om jag gissar rätt så vill du tipsa om att inte stänga det - eller gissar jag fel nu?
Ja. Nu blir det flera svar.

Ang kakelugn, täljstensugn e t c, har ofta ett spjäll med en slits i som ska garantera att "kolos" ska ventilleras ut efter det att öppen eld slocknat.
Kolos är dödligt.

Men nu tänkte jag att du verkligen ska täta rökgången ordentligt när du eldat färdigt. Kolla så under en längre tid om det då luktar rök, från grannens eldande. Jag tror inte det.

Alltså rök från eldstäder lägger sig högst sällan efter marken eller i höjd med fönster.
Så inträngande, insugd rök som du känner ligger i takhöjd... Kommer in via skorstenen vid undertryck i huset.

Vi har känt detta någon gång. Vid visst väder.
Någon gång kan det även lukta typ sur rök/aska från den ena eldstaden när det stått oeldad längre tid.

För att svara på din fråga: En vindflöjel kommer inte att ha någon som helst påverkan på röklukten.

• Gilla
mrbackstrom och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.