31 369 läst ·
102 svar
31k läst
102 svar
Hjälp, säljaren kan ej sitt uppvärmningssytem
Det viktigaste med en sådan lösning är att delarna avger en sann sinusvåg och inte falsk ( fyrkantsvåg ). Vid falsk så kan pumpen må illa och skrika ut sin frustration.B Bert19 skrev:
Du har missat fakturan till din nätägare. Jag brukar räkna att 1 krona per kWh går dit. Resten till elleverantörenT Timbuktu skrev:Bor idag i lägenhet och kollar lite snabbt på vad jag betalade förra månaden. Förbrukade då 90kwh sen lite skattar pålägg osv osv så fick jag fram 35.3 öre per kwh det är vad jag får betala på räkningen.
Skulle då huset förbruka 19 000kwh om året så blir det ju 6700kr om året i uppvärmning och hushållsel. Det låter ju vansinnigt billigt?
Har jag missat något här?
Angående spekulationer kring elpris. Jag tog en skärmdump från Eon-appen hur aktuellt läge är här. Vi bor i hus i södra Sverige och värmer med pellets så det är hushållsel. Totalkostnad per kWh blir 2,05 kr här.
Vi har fastpris men den tunga delen är trots allt alla avgifter och skatter mm.
Vi har fastpris men den tunga delen är trots allt alla avgifter och skatter mm.
Det är INTE TOTALKOSTNADEN för el man ska räkna med om man t.ex. funderar på att byta till värmepump. El behöver man ändå åtminstone till hushålls-el så de fasta kostnaderna ska inte vara med i kalkylen. Det är kostnaden per tillkommande kWh som ska med.
Pannan är ju centralen i värmesystemet till vilken en luftvattenpump är dockad. En mycket bra lösning då man kan elda med ved eller koks när de förmodade elavbrotten kommer.bonnier skrev:
Min gamla DAB cirkulationspump snurrar driven av ett billigt bensinaggregat.
Är luftvattenpumpen obrukbar har både Nibe, Panasonic och Daikin maskiner som kan ersätta utan att installationskostnaden blir hög.
Köpte vårt hus förra sommaren. Trähus, 95kvm boyta med full källare. Byggt 32 och har både en sån Olje+ved-panna som på bilden TS lade upp, samt luftvärmepump. Oljan som fanns kvar i tanken vid köpet eldade vi upp förra vintern, och nu kör vi på ved. Värmepumpen är bara igång på morgonen om det t.ex hunnit bli kallt under natten. Oljetanken ska vi ta bort, för den kommer inte fyllas igen och vi vill ha platsen till annat. Men vedpanna är guld värd när t.ex strömmen är borta, så den kommer vi ha kvar, iaf så länge vi är unga och relativt pigga i kroppen och orkar bära ved.
Knycker tråden. Har en likadan panna som trådstartaren. Se bilder i början av tråden.
Lite ADHD virrigt inlägg. Hoppas ni fattar.
Har kört igång Duplomaten för säsongen, eldar med ved på tank som går in i vattenburna element i huset.
Min man som avled i år använde alltid en böjd spik för att hålla den lilla dragluckan öppen så den inte gick igen och kvävde elden.
Jag eldar tills vattentanken står på 80 grader sedan får elden falna. Huset är tätt och det håller värmen till nästa dag.
Min bror tycker inte jag ska använda spiken.
Kall luften från kattluckan drar rakt in i pannan genom den lilla luckan och brorsan säger att det drar ut värmen.
Han började greja med själva kedjan och armen. Men det blev inte bra. Luckan stängdes inte när elden falnade för han hade spänt kedjan för hårt.
Så jag ändrade tillbaka och kör med spiken igen.
Jag vågar inte ta bort spiken för tänk om den stänger för tidigt och det blir gaser som går upp i huset.
Finns det någon bruksanvisning på hur man ställer in den här armen och kedjan?
Lite ADHD virrigt inlägg. Hoppas ni fattar.
Har kört igång Duplomaten för säsongen, eldar med ved på tank som går in i vattenburna element i huset.
Min man som avled i år använde alltid en böjd spik för att hålla den lilla dragluckan öppen så den inte gick igen och kvävde elden.
Jag eldar tills vattentanken står på 80 grader sedan får elden falna. Huset är tätt och det håller värmen till nästa dag.
Min bror tycker inte jag ska använda spiken.
Kall luften från kattluckan drar rakt in i pannan genom den lilla luckan och brorsan säger att det drar ut värmen.
Han började greja med själva kedjan och armen. Men det blev inte bra. Luckan stängdes inte när elden falnade för han hade spänt kedjan för hårt.
Så jag ändrade tillbaka och kör med spiken igen.
Jag vågar inte ta bort spiken för tänk om den stänger för tidigt och det blir gaser som går upp i huset.
Finns det någon bruksanvisning på hur man ställer in den här armen och kedjan?
Det med spiken är nog för att få ett bra drag i pannan, som överensstämmer med fyrens behov. för lite öppet dåligt drag, för mycket öppen för stort drag. det är en balans att få till, så kör med din spik. Har lika på min panna och har en borr som sätts emellan. Allt det draget är beroende på vad för ved man har tillgång till och inställningen blir därefter. Har du någon rökgastermometer så du ser tempen på den. Du ska försöka elda mot tempen där. lämplig temp är ca 240 C och då blir lågorna bra. Det med kedjan och armen är för att om tempen i pannan siger hårt, så ska spjällen stänga lite. Du kan med gott samvete stänga en lucka, inga gaser går ut. Den pannan är inte så bra verkningsgrad på, men går att elda för värme. du får ävan varmvatten från den.
Ett tips för att ev få tag i något om den, så gå in på Skogsforum och fråga, lägg in dom här bilderna då.
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/442/442357-bb20e959ed0b30ec56ce704a5ab98014.jpg
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/442/442354-c6ed872517ee536810f64f64cad5e03d.jpg
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/442/442356-bfb973c944e43b88cfebb180becb8eec.jpg
Ett tips för att ev få tag i något om den, så gå in på Skogsforum och fråga, lägg in dom här bilderna då.
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/442/442357-bb20e959ed0b30ec56ce704a5ab98014.jpg
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/442/442354-c6ed872517ee536810f64f64cad5e03d.jpg
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/442/442356-bfb973c944e43b88cfebb180becb8eec.jpg
Hej tack för svaret, så himla skönt att få svar på sina frågor när man oroar sig. Då hade han inte så fel min lille gubbe.J jonaserik skrev:Det med spiken är nog för att få ett bra drag i pannan, som överensstämmer med fyrens behov. för lite öppet dåligt drag, för mycket öppen för stort drag. det är en balans att få till, så kör med din spik. Har lika på min panna och har en borr som sätts emellan. Allt det draget är beroende på vad för ved man har tillgång till och inställningen blir därefter. Har du någon rökgastermometer så du ser tempen på den. Du ska försöka elda mot tempen där. lämplig temp är ca 240 C och då blir lågorna bra. Det med kedjan och armen är för att om tempen i pannan siger hårt, så ska spjällen stänga lite. Du kan med gott samvete stänga en lucka, inga gaser går ut. Den pannan är inte så bra verkningsgrad på, men går att elda för värme. du får ävan varmvatten från den.
[länk]
[länk]
[länk]
Du ska skaffa en rökgastermometer och få hjälp att borra in den i röret efter pannan mot skorstenen, där kan man se temåen och ändra på luckorna. Den nedre sekundärluft som håller glöden varm . ska stå lite öppen och den övre primärluften kan man ändra lite för att få ner en gastemp. Den ska gå till 400-500 C och ska sitta ca 10 -15 cm från pannan. Läåligt att borra hålet så den hänger kvar.
En lika den kanske, finns i olika priser, så kolla runt på nätet.
https://www.vvsobadrum.se/varme/var...6BhDRARIsAOUKifgOHxxL7Iy5D-yfLFv2-e4SgEmabH7C
https://www.vvsobadrum.se/varme/var...6BhDRARIsAOUKifgOHxxL7Iy5D-yfLFv2-e4SgEmabH7C
Ja det var ju inte någon dyr historia. Det får jag fixa efter jul. Har en bekant som säkert kan bistå med borrningen. Får visa honom denna tråd.J jonaserik skrev:Du ska skaffa en rökgastermometer och få hjälp att borra in den i röret efter pannan mot skorstenen, där kan man se temåen och ändra på luckorna. Den nedre sekundärluft som håller glöden varm . ska stå lite öppen och den övre primärluften kan man ändra lite för att få ner en gastemp. Den ska gå till 400-500 C och ska sitta ca 10 -15 cm från pannan. Läåligt att borra hålet så den hänger kvar.
[länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden