B
35 är nog i högsta laget, speciellt med tanke på att det inte har hunnit stabilisera sig.

Golvvärme brukar man ofta hålla sig under 35, dels eftersom det i regel inte behövs mer, men också för att trägolv t.ex. Kan ta skada av för hög temp. Jag vet inte hur din värmekälla styrs heller, vad den matande temperaturen är just nu, du borde ju ha en framtempstyrning någonstans i systemet.

35 kanske är lagom om det är -10c ute, men jag tror det är viss risk att du får väldigt varmt inne imorgon om du kör ut så varmt nu.

B BSOD skrev:
35 är nog i högsta laget, speciellt med tanke på att det inte har hunnit stabilisera sig.

Golvvärme brukar man ofta hålla sig under 35, dels eftersom det i regel inte behövs mer, men också för att trägolv t.ex. Kan ta skada av för hög temp. Jag vet inte hur din värmekälla styrs heller, vad den matande temperaturen är just nu, du borde ju ha en framtempstyrning någonstans i systemet.

35 kanske är lagom om det är -10c ute, men jag tror det är viss risk att du får väldigt varmt inne imorgon om du kör ut så varmt nu.
Den har gått ner igen, nu ligger tempen på slingorna på 27. Men de måste ju varit vid det vredet som problemet var eftersom det gav effekt att vrida på den.

Vad skulle du säga att man bör ligga på för temp på slingorna för att få behaglig värme i huset? Dom är gjutna i betongplatta och sen trägolv på

B
Lite svårt att veta om du bor i norra eller södra delen av landet, men är det runt 5-10c ute så är nog inte 27c helt fel framtemp nu. Säger jag som inte har en aning om hus väl isolerat ditt hus är.

Jag hade nog låtit det vara som det är nu. Betong är trögt, det kommer ta en massa timmar (i alla fall 1 dag) innan det är lite stabiliserat. Sen kan man justera lite till.

B BSOD skrev:
Lite svårt att veta om du bor i norra eller södra delen av landet, men är det runt 5-10c ute så är nog inte 27c helt fel framtemp nu. Säger jag som inte har en aning om hus väl isolerat ditt hus är.

Jag hade nog låtit det vara som det är nu. Betong är trögt, det kommer ta en massa timmar (i alla fall 1 dag) innan det är lite stabiliserat. Sen kan man justera lite till.
B BSOD skrev:

Rimligt, bor norrut, vi har 1 grad ute nu. Får testa oss fram lite, låter det vara nu och får se imorgon vad de gett för effekt.
Kommer det dröja innan tempen på returen också går upp? För det bör väl även den göra?
Iallafall, stort tack för all hjälp här 🙏

B
Mitt betonggolv svarar returen relativt snabbt på förändringar i framtemp (typ nån h), men i alla fall om det är rejält utkylt och betongen är rejält kall å tar det ju lite tid innan värmepumpen min hunnit jobba upp framempen. I takt med att returen går upp, så stiger framtempen från min vp.

Lycka till att få till detta. Det finns som sagt mer reglermöjligheter till denna, för att få bättre komfort, men grunden ska alltid skötas av värmekällan. Det här med rumstermostater är en rätt dyr sak som inte ger så mycket. Bättre med en inomhustempgivare som påverkar framledningen direkt vid husets värmekälla.

Jag har bara satt en temperaturbegränsning vid min shunt så man inte får ut för varm framtemp på golvvärmen, men det beror på att jag har ett kombinerat system med radiatorer och skickar ut ganska varmt vatten vid stark kyla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90
Nu var detta ett nytt system men om man skruvar bort ratten som styr shunten så sitter där en liten fjädrande pinne som ibland kan fastna. Det är alltså den som åker in/ut när du vrider på ratten.
Jag har en gång varit med om att den behövde lite olja och motion. Det kan behövas försiktig knack med hammare om den fastnar.
Vet inte om ditt system ser likadant ut som det jag hade problem med.

Om du får ökad temperatur när du vrider på ratten funkar det nog som det ska i och för sig

B BSOD skrev:
[bild]

Som ovan nämnt, skruva upp framtempen till golvvärmen här. Håll reda på hur långt du skruvar, ifall du behöver backa tillbaka lite. Är det betongbjälklag så får du räkna med att det är trögt, att man ska justera och vänta typ en dag innan man justerar mer. Annars får man jojja fram o tillbaka innan man kommer rätt.

Har detta funkat förut? Det är ju inte helt ovanligt att man har en reglering på ventilen här...
Just där sätter man väl ett ställdon om man styr på utetemperatur.

Walle85
T Tjugosju skrev:
Rimligt, bor norrut, vi har 1 grad ute nu. Får testa oss fram lite, låter det vara nu och får se imorgon vad de gett för effekt.
Kommer det dröja innan tempen på returen också går upp? För det bör väl även den göra?
Iallafall, stort tack för all hjälp här 🙏
Kul att höra att det hjälpte, nu är det bara finliret kvar då 😉

• Gilla
Tjugosju
  • Laddar…
Walle85
I Installation skrev:
Just där sätter man väl ett ställdon om man styr på utetemperatur.
Yes, funkar dock endast ifall man inte har ett separat ställdon per slinga. Och i detta fall så ser det inte ut att vara individuella ställdon, så kanske kan vara värt att fundera på att införskaffa ett för att slippa ändra om temperaturen utomhus ändras mycket och man upplever att uppvärmningen inte hänger med.

Ja det har gett effekt 🤗
Men som i vårt fall har vi ett reglage på värmepumpen som ska reglera rätt temperatur på slingorna beroende på temp ute, vi har givare inne och ute som ska känna av temperaturen. Hade ju tills igår inte fattat att det var strypt i fördelningshunten och därav inte gav tillräckligt med värme, men bör inte den va helt öppen så värmepumpen styr hur mkt värme som ska skickas fram i slingorna?

Tanken är att golvshunt ska sitta i ett hus med t.ex. golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen. Då skickas varmare vatten ut från värmepumpen som är lagom till radiatorerna men för hög temp för golven och golvshunten tar då ned temperaturen till den rätta för golven.

Walle85 Walle85 skrev:
Yes, funkar dock endast ifall man inte har ett separat ställdon per slinga. Och i detta fall så ser det inte ut att vara individuella ställdon, så kanske kan vara värt att fundera på att införskaffa ett för att slippa ändra om temperaturen utomhus ändras mycket och man upplever att uppvärmningen inte hänger med.
Du kan reglera på sekundärsidan även om du har utegivare som styr framledningstemperaturen.

Walle85
T Tjugosju skrev:
Ja det har gett effekt 🤗
Men som i vårt fall har vi ett reglage på värmepumpen som ska reglera rätt temperatur på slingorna beroende på temp ute, vi har givare inne och ute som ska känna av temperaturen. Hade ju tills igår inte fattat att det var strypt i fördelningshunten och därav inte gav tillräckligt med värme, men bör inte den va helt öppen så värmepumpen styr hur mkt värme som ska skickas fram i slingorna?
Bör gå att ha helt öppet då ifall värmepumpen inte skickar ut för varmt. Har man tex parkett ovanpå golvslingorna så finns det som regel rekommenderad högsta temperatur från tillverkaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.