Har noterat att mina element låter/susar. Särskilt när termostaten är inställd mellan 2-4. Om jag sätter den lägre försvinner ljudet i princip helt, stänger jag av blir det helt tyst. Vrider jag upp termostaten på max blir det också bättre. Som mest låter det lite över 2 på termostaten.
Jag är inne på att elementen behöver luftas men ser inte någon luftningsventil. När jag kollar över elementen ser jag totalt fyra stycken vred som min elementnyckel passar i. Är det dessa jag ska vrida upp ett i taget?
Skickar med video med ljud och bild på sidan av elementet.
Jag är inne på att elementen behöver luftas men ser inte någon luftningsventil. När jag kollar över elementen ser jag totalt fyra stycken vred som min elementnyckel passar i. Är det dessa jag ska vrida upp ett i taget?
Skickar med video med ljud och bild på sidan av elementet.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "elementnyckel"
Elementnyckel Bårebo
Lufta elementen med en universell elementnyckel
35 kr inkl moms
Läs mer
Att det susar i termostatventiler beror på att det är för högt flöde på vattnet så att det blir för stort tryckfall över ventilen, å det får ventilkäglan att vibbrera.
Systemet verkar vara felaktigt injusterat.
Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiatorventil så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.
Steg2:
Injustering av värmekurvan på centrala reglersystemet gällande kurvlutning och parallellförskjutning samt hastigheten på cirkulationspumpen.
Steg3:
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiatorventil så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.
Steg2:
Injustering av värmekurvan på centrala reglersystemet gällande kurvlutning och parallellförskjutning samt hastigheten på cirkulationspumpen.
Steg3:
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Hur vet man sånt här? Alltså hur gör man för att räkna ut steg1Demmpa skrev:Att det susar i termostatventiler beror på att det är för högt flöde på vattnet så att det blir för stort tryckfall över ventilen, å det får ventilkäglan att vibbrera.
Steg1:
Steg2:
Steg3:
https://www.purmo.com/sv-se/the-ind...ningsdiagram-for-purmo-thermopanel-radiatorernino skrev:
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Jag injusterade vårt system genom att mäta framlednings-/returtemperaturen på varje radiator samt rumstemperaturen. Försökte att gå över alla radiatorer så snabbt som möjligt samt när utetemperaturen har legat stabilt "länge".
Demmpa skrev:[länk]
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen
[länk]
Jag injusterade vårt system genom att mäta framlednings-/returtemperaturen på varje radiator samt rumstemperaturen. Försökte att gå över alla radiatorer så snabbt som möjligt samt när utetemperaturen har legat stabilt "länge".
Den sitter enligt bildenDemmpa skrev:Att det susar i termostatventiler beror på att det är för högt flöde på vattnet så att det blir för stort tryckfall över ventilen, å det får ventilkäglan att vibbrera.
Steg1:
Steg2:
Steg3:
Nej, man justerar förinställningen, tills hela systemet är rätt injusterat.S skägg skrev:
Om man tillfälligt vill sänka temperaturen i något rum så använder man termostaten.
Produkter som diskuteras i tråden