Hej,
Är helt novis på detta men vill försöka förstå var felet ligger. Vi får inte ut tillräckligt med värme i golvslingorna. Har en LK fördelarshunt, när jag känner på rören så är det varmt fram till det målade strecket, därefter känns rören kall. Någon som har en idé om var felet kan ligga?
Är helt novis på detta men vill försöka förstå var felet ligger. Vi får inte ut tillräckligt med värme i golvslingorna. Har en LK fördelarshunt, när jag känner på rören så är det varmt fram till det målade strecket, därefter känns rören kall. Någon som har en idé om var felet kan ligga?
Det är ju en shunt som tar ner framledningstemperatur till en nivå som golvvärme arbetar med! Temperaturen i golvslingorna är för låg för att du ska kunna känna den förutom när det är extremt kallt ute. Är golvslingorna luftade? Fungerar cirkulationspumpen på shunten?
Ja okej, jag skrev ju att jag var novis på detta 🤷🏼♀️ Slingorna ska va luftade. Så nästa dumma fråga, hur vet jag om cirkulationspumpen funkar? Den lyser enligt bild nedan. Enligt termostaten på golvslingorna så ligger dom på 20 graderJ Josth skrev:
Det lyser i alla fall på cirkulationspumpen. Med fingertopparna brukar man kunna känna små vibrationer om den faktiskt går. Kan gå att med en stjärnskruvmejsel känna på motoraxeln genom det lilla hålet i mitten. Hmm, 20 grader låter några grader för lite i golvvärmefördelaren. Finns flera olika inställningar på fördelaren som man borde kontrollera. Har du manualen? Finns det termometrar på golvvärmefördelaren som visar 20 grader?
Här är en manual till VS2: https://www.lksystems.se/download/73160/SE.33.C.184_LK Fördelarshunt VS2.pdf?1696620980839
Tyvärr ser det ut som du saknar termometrarna men de sitter kanske bredvid på fördelarna istället?
Tyvärr ser det ut som du saknar termometrarna men de sitter kanske bredvid på fördelarna istället?
Ok, bra då kan man kontrollera och justera inställningarna på golvshunten och se på termometrarna om det gör skillnad inom en liten stund. Bra att då samtidigt kontrollera framledningstemperaturen som går ut från pannan.
Vill bara flika in här!
Fick installerat golvvärme på ovanvåningen 65kvm och i samma veva nytt värmesystem luft/vatten.
Hade också lite strul med att få igång värmen, gjorde alla möjliga tester.
Visade sig att pannan enbart hade en fabriksinställning.
Ökade cirkpumpen där och ökade kurvan samt förskjutning på kurvan efter ett gäng tester. Detta gjorde susen!
Fick installerat golvvärme på ovanvåningen 65kvm och i samma veva nytt värmesystem luft/vatten.
Ökade cirkpumpen där och ökade kurvan samt förskjutning på kurvan efter ett gäng tester. Detta gjorde susen!
Ska kika på det, tack för hjälpen!J Josth skrev:
Utesluter inte att felet kan ligga där, får undersöka det vidare om vi inte får till det med inställningar i shuntskåpet. Får väl ringa hit nån hjälp om vi inte lyckas få till det själva 😊L Lechuza skrev:Vill bara flika in här!
På vår golvvärmefördelare när temperaturen inte ökade var problemet att ventilen, precis under det streck du ritat, var helt stängd. Det kom då aldrig in något nytt varmvatten, det cirkulerade bara runt samma rumstempererade vatten i slingorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ovan nämnt, skruva upp framtempen till golvvärmen här. Håll reda på hur långt du skruvar, ifall du behöver backa tillbaka lite. Är det betongbjälklag så får du räkna med att det är trögt, att man ska justera och vänta typ en dag innan man justerar mer. Annars får man jojja fram o tillbaka innan man kommer rätt.
Har detta funkat förut? Det är ju inte helt ovanligt att man har en reglering på ventilen här...
Nä det har inte varit någon riktig fart i golvvärmen, det är relativt nytt system och nu när de börjar bli kallt ute så märks det.B BSOD skrev:[bild]
Som ovan nämnt, skruva upp framtempen till golvvärmen här. Håll reda på hur långt du skruvar, ifall du behöver backa tillbaka lite. Är det betongbjälklag så får du räkna med att det är trögt, att man ska justera och vänta typ en dag innan man justerar mer. Annars får man jojja fram o tillbaka innan man kommer rätt.
Har detta funkat förut? Det är ju inte helt ovanligt att man har en reglering på ventilen här...
Men nu snurrade jag lite på den som du ringade in och nu händer det grejer. Har även snurrat på temperatubegränsaren.
Nu gick termostaten på slingorna upp till 35 grader! 🤩
Är det nåt jag bör tänka på nu när jag vridit på dessa två rattar? Vill inte råka göra någon felaktig justering