Får kolla vad som står på tappen när vi fyller dunken. Det de hade i butiken var den vanliga Aspen.

Och hur har då Husqvarna 5524 nu fungerat?
Man hade dragit lite skruvar till den övre plastkåpan för dåligt så de nu är borta, nya finns beställda av verkstan, men påverkar inte nyttjandet.
För övrigt så tuffar den bara på och vi körde även en riktig tung slaskblandning en lördag när vädret plötsligt gick från -10 till +1 morgonen efter med regnblask. Regnblasket löste delar av ytlagret på den liggande snön så du fick 5-10cm riktig sörja. Visst, det blev inga 10m längder men det rensade en yta av 100m2 med hjälp av 2 rensningar av skruven när det packade samman sig. Storleken är tillräcklig för oss och den driver på bra, så än så länge kör vi den bara på de lägsta hastigheterna då vår egen teknik inte är riktigt fulländad.
Man skulle haft den redan förra vintern, det är då säkert.

Det var Aspen de hade på tapp och om jag minns rätt tog man ca 20:-/L.

Milkshaken
Kul med en uppdatering och redogörelse... Mera sånt på Byggahus....

Personligen kör jag inte på Aspen då jag tycker det är i dyraste laget.... Många säger... jamen det går ju bara åt typ 5 l/säsong.....
Nope säger jag då..... Jag slungar hos oss, och två av våra grannar.... Det går åt minst och då menar jag minst. 4-5 dunkar... Och då rymmer dunkarna 7 liter......
Så Aspen i all ära.... det har funnits i så många år, jag tror dom har det dyra literpriset främst för att spela på miljöaspekterna, grejerna för att framställa aspen på, bör ju vara betalat och räntat många ggr om nu, varför då inte hålla konkurrenskraftiga priser,,, (FÖR MILJÖNS SKULL) .

Ja, ska den bara dra 5L på en vinter så är det i princip ingen snö, Vi har nog snarare nu kört upp 10L.

En förgasarrenoveringssats kostar också, liksom besväret att göra rent en igenkletad förgasare. Och en hjärtattack för att man är förbannad på att snöslungehelvetet inte startar första gången på vintern, när man är inplogad och sen till jobbet, är inte heller så kul :)

Ligg på regeringen om att miljöbensin borde vara skattefri istället, det är samma skattesats på miljövänlig(are) alkylatbensin som på 95 oktan. För några år sedan var miljöbensinen skatterrabatterad, så då låg den på ca 14-15 kr litern.

Det kommer alltid vara prisskillnad såklart, att framställa alylat är mer komplicerat än att göra vanlig bensin, dessutom bygger det på en biprodukt från raffinering av vanlig bensin, så båda behövs.

Milkshaken
Nonkan skrev:
En förgasarrenoveringssats kostar också, liksom besväret att göra rent en igenkletad förgasare. Och en hjärtattack för att man är förbannad på att snöslungehelvetet inte startar första gången på vintern, när man är inplogad och sen till jobbet, är inte heller så kul :)

Ligg på regeringen om att miljöbensin borde vara skattefri istället, det är samma skattesats på miljövänlig(are) alkylatbensin som på 95 oktan. För några år sedan var miljöbensinen skatterrabatterad, så då låg den på ca 14-15 kr litern.

Det kommer alltid vara prisskillnad såklart, att framställa alylat är mer komplicerat än att göra vanlig bensin, dessutom bygger det på en biprodukt från raffinering av vanlig bensin, så båda behövs.
Blir det dom problemen med ASPEN Nonkan? ja förgasarproblem odyl?

Samma symptom som med rapsolja i en gammal dieselmotor kanske?

Lite otydligt kanske, jag menade att man slipper problemen med Aspen eller annan alkylat. Det är framför allt etanolen i 95-oktan som ställer till det, den är väldigt aggressiv mot förgasare. Det blir som ett vitt klet som är nästan omöjligt att få bort och smo dessutom luktar riktigt illa. Går inte att beskriva lukten, men alla som skruvat isär en förgasare på en snöslunga som stått några år med bensin i vet vad jag menar.

Givetvis går det att använda en bättre bensin, typ V-power eller bränslestabilisator, men det gäller att komma ihåg det också. Med en separat dunk till slungan så behöver man inte tänka så mycket.

Det är bl.a. problemen med etanolen som gjort att gräsklipparmotorer som går på E85 inte slagit igenom ordentligt, de kräver helt enkelt för mycket av användaren. Är man intresserad går det inga problem med etanol, men de flesta är ju inte så jätteintresserade av gräsklipparmotorer. Sunt iofs :)

Milkshaken
Tja, jag använder alltid stabilisator, vid längre förvaring, och har jag inte det så lite fotogen i sista vändan.....

Med tex rapsolja i en gammal traktormotor så tigger man ju om problem,,,, Visst det är dieselteknologi, men ändå....
jag personligen menar att motorerna ska väl gå på det dom i grunden är skapta för..?

Sen det där om beskattningen av Aspen, det håller jag med dig fullt ut om.... Bort med skatten på miljöbränslen...

Milkshaken skrev:
Tja, jag använder alltid stabilisator, vid längre förvaring, och har jag inte det så lite fotogen i sista vändan.
Och med det uttalandet skiljer du ut dig från 99% av våra kunder som inte använder stabilisator och därmed får problem :)
Därför har du förmodligen inget strul med svårstartade motorer efter förvaring och kan köra på 95 eller 98 oktan utan att behöva oroa dig nåt speciellt. Allt som behövs är lite omtanke, kunskap eller intresse, i alla andra fall rekommenderar vi Aspen.

jag personligen menar att motorerna ska väl gå på det dom i grunden är skapta för..?
Jo, motorerna går utmärkt på den bensin som säljs i t.ex. USA. 95 oktan i Sverige är en jäkla sörja däremot.

Milkshaken
Ahh.. så ... ja såklart.. vad dum jag är... Klart B&S, Tecum... (ja jag vet att dom har kursat men finns i möljer ändå) mfl, görs i USA och således borde drivas med det bränslet.... Vad är det som gäller då om man inte vill ha Aspen.... 96- 98 oktan eller ? V-power nämnde du tidigare, men det finns ju bara på Shell,,,, och det är ju numera en sällsynt bild i svenska landsbygden.....
Så......?
'kanske bara Aspen kvar då, med motorer som inte är riktigt anpassade för det, eller just 95 med stabilisator,,,,, dock inte i varje tank inte..... kanske var tredje.... Beror på hur bråttom jag har...

Lite "reklamtext" från Aspen i skillnad hur bensin kontra akrylatbensin framställs:
Vanlig bensin framställs genom raffinering av råolja där olika fraktioner behandlas på olika sätt och sedan blandas samman. Bensin är alltså inte ett enhetligt ämne utan en blandning av flera.
Vanlig bensin som köps på bensinstationen består av ett hundratal olika ämnen, alla med olika egenskaper med avseende på prestanda, hälsoskadlighet och miljöpåverkan.
Alkylat framställs syntetiskt från de rena gaserna som frigörs vid raffinering av råolja. Resultatet blir en mycket ren bensin, som endast består av ett tiotal ämnen och därför i stort sett är naturligt fri från farliga beståndsdelar som bensen, aromater, svavel och olefiner

Om det sedan stämmer, vet ej, men det liknar ju lite av destillering av andra vätskor där man tar tillvara ångorna för att sedan kyla ned dem och sälja till ännu högre pris än akrylatbensin :-)

Redigerat:
Vill man inte köra Aspen så kör på 98 oktan, mycket högre kvalitet än 95. Stabilisatorn häller du i dunken så står det sig. B&S har småflaskor som är lagom till 10 l. Den man köper till mc är oftast i så stora förpackningar, typ till 50 eller 100 l.

Kör torrt + töm förgasarkoppen innan sommarförvaring.

Japp, så var det dags att åtgärda första problemet.
Startsnöret hade vid ett tidigare tillfälle vägrat att snurra in sig. Vi fick då tipset att själva öppna och släppa på skruven som håller hjulet med startsnöret eller köra in den till Husqvarna verkstaden. Släppte på skruven och skruvade sedan till den enligt instruktionen vi fick.
Men idag på morgonen så greppade starten dåligt så man fick lirka lite med den. Efter körningen så stannade jag slungan och rengjorde, kollade också startsnöret och det var helt stumt.
Japp, bort med startanordningen och nu visar det sig att justerskruven hade skruvat ut sig så att returfjädern gör "julfrigörelse" över golvet.
Inga problem att fixa det, men finns det något man ska tänka på ytterligare så att skruven inte lossnar igen?
Vill kunna köra den i julhelgen med det oväder vi nu har över oss med kraftig drivbildning.

Äger en cub cadett 526 swe, har den för bruk i företaget och hemma. Tuggar det mesta, men nu när det varit mildare dagar så har vallarna blivit is och stenhårda, förslag på maskin/verktyg man kan använda för att "lösa" upp vallen?

Pltk skrev:
Äger en cub cadett 526 swe, har den för bruk i företaget och hemma. Tuggar det mesta, men nu när det varit mildare dagar så har vallarna blivit is och stenhårda, förslag på maskin/verktyg man kan använda för att "lösa" upp vallen?
Spade som är hård och spetsig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.