Kanske lite tidigt och tänka på med 1 dm snö men jag har funderat på en stiga primo.
Är det någon som har en och kan berätta lite mer om hur ni upplever kvaliteten?
Det börjar bli drygt att klippa 3000kvm med en handgräsklippare :S

Tar tacksamt emot ris och ros.

Jag har ingen Primo men tittat på en och kört en då min kompis har en. Hans har gått utan större problem på kanske 1700kvm. Jag skulle inte köpa en då den är väldigt plastig och väldigt lowbudget. Har du såpass mycket som 3000kvm att klippa skulle jag satsa på en dyrare maskin. Jag har lite ner gräsmatta än så och kör med Jonsered 2215, men redan typ Stiga villa borde vara mer lämlig eller ännu bättre park compact om du vill ha ny stiga. Eller typ Husqvarna Rider 11 eller 13 är betydligt stabilare för de behoven än de billigaste maskinerna som Primo.

Tack för tipset/tipsen.

Husqvarna är inte ens att tänka på då de ligger på cirka 28.000 i nypris. Stiga Villa verkar vara väldigt prisvärd, 18k.
Anledningen till att jag sneglat in på primo är att den kostar 11.000 och inom ett tag skall vi köpa en självgående och därför kanske man inte kan motivera prisskillnad på 7000:- till en Stiga villa. Eventuellt kan man ju hitta någon på blocket. Men prisskillnaden kanske är värd varenda krona.

mekar-anders skrev:
Jag har ingen Primo men tittat på en och kört en då min kompis har en. Hans har gått utan större problem på kanske 1700kvm. Jag skulle inte köpa en då den är väldigt plastig och väldigt lowbudget. Har du såpass mycket som 3000kvm att klippa skulle jag satsa på en dyrare maskin. Jag har lite ner gräsmatta än så och kör med Jonsered 2215, men redan typ Stiga villa borde vara mer lämlig eller ännu bättre park compact om du vill ha ny stiga. Eller typ Husqvarna Rider 11 eller 13 är betydligt stabilare för de behoven än de billigaste maskinerna som Primo.

Laths skrev:
Tack för tipset/tipsen.

Husqvarna är inte ens att tänka på då de ligger på cirka 28.000 i nypris. Stiga Villa verkar vara väldigt prisvärd, 18k.
Anledningen till att jag sneglat in på primo är att den kostar 11.000 och inom ett tag skall vi köpa en självgående och därför kanske man inte kan motivera prisskillnad på 7000:- till en Stiga villa. Eventuellt kan man ju hitta någon på blocket. Men prisskillnaden kanske är värd varenda krona.
Precis, billigaste Husqvarna rider 11 med manuell låda ligger på 28 papp och rider 13 på 33-34 papp någonting. De ligger på samma nivå som Stiga Park Compact. Man kan ju dra det hur långt som helst egentligen, hydrostatlåda skall man ha, starkare motor bla bla osv :)
Stiga Villa är en helt okej maskin om man inte har enorma ytor att klippa och relativt plan mark, betydligt bättre än Primo, Primo är rena smäcket i jämförelse, den skulle jag undvika om jag var du, kanske var lite för snäll i mitt förra inlägg. Åk och kolla på Primo och jämför med Stiga Villa, redan där märker du otrolig skillnad. Tycker 7000 spänn emellan skulle absolut vara värt. Tar man sen med en dyrare maskin så märker man ännu större skillnad. Går inte att jämföra.
Min erfarenhet är också att köper du en riktig maskin och sköter den väl kan du sen sälja den med väldigt lite förlust, de har riktigt bra andrahandsvärde och är eftertraktade.

• Gilla
carlholmberg
  • Laddar…
Det är sant, gräsklippar marknaden är oändlig :)
Men en stiga Villa känns OK.
Minuset för gräsklippare är att man inte kan provköra innan köp vilket gör valet lite enklare att stiga upp en klass då man förhoppningsvis får mer för pengarna. Men jag ska göra som du säger, åka och klämma lite på den.

Finns en hel del skrivit om denna klippare här på forumet. Här är ett exempel, jag skulle inte köpa en Primo till så pass stor yta. Har själv haft en och kan inte rekommendera den. Här budgeten tajt är det bättre att vänta eller satsa på en begagnad klippare av bättre kvalitet.

Nja, budgeten är ju hur stor som helst men tanken är att inte behöva köpa in en maskin för 30K och förlora hälften efter 2 år då man ska köpa självgående, men vid lägre inköp reduceras kostnaden per gång man använder den :)

Dock är det tacksamt med din åsikt, blir nog en snäppet dyrare klippare. Tack för tipsen.

MB77 skrev:
Finns en hel del skrivit om denna klippare här på forumet. Här är ett exempel, jag skulle inte köpa en Primo till så pass stor yta. Har själv haft en och kan inte rekommendera den. Här budgeten tajt är det bättre att vänta eller satsa på en begagnad klippare av bättre kvalitet.

Det som är fördel med åkgräsklippare är att de har väldigt högt 2:a hands värde, så förlusten behöver inte bli så värst stor, om du planerar att sälja efter ett par år.

Varför ska du vänta med att köpa självgående, när du ändå har budgeten för den redan nu?

Enda anledningen till det är att trädgården kommer göras om, cirka 3000kvm.
Hur den kommer se ut då är inget jag vet i nuläget och därför är det dubbelt jobb med att lägga ner slingor och optimal placering av den självgående prylen och det drar med sig förläggning av ström osv. Sen är det även prissänkningen då dessa maskiner blir vanliga. Det är det enkla svaret :)

Carl_Elvis skrev:
Varför ska du vänta med att köpa självgående, när du ändå har budgeten för den redan nu?

Redigerat:
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Skit i gräsklipparen helt tills dess, köp några påsar blandade blomfrön och sprid ut så kan du säga att du kör på temat "sommaräng". ;)

haha....ja, det är ju en idé.
Dock lär det bli mygg och knott tätt på högsommaren, börjar krypa i kroppen redan nu !

Carl_Elvis skrev:
Skit i gräsklipparen helt tills dess, köp några påsar blandade blomfrön och sprid ut så kan du säga att du kör på temat "sommaräng". ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.