Byggahus.se

Cylinderklippare, dieseldriven Toro reelmaster 2300D

1. P
    Medlem · 3 inlägg

Per Görnebrand

Medlem
    Hejsan!

Håller på att renovera en cylinderklippare till fotbollsföreningen.

Det är en dieseldriven 3-cylindrig Toro Reelmaster 2300D med en klippbredd på ca 180cm. All drivning sker via en hydralpump, (cylinderklipparna, framdrivning osv).

Den har stått stilla några år men jag har nu fått igång den, bytt alla filter och oljor och
    med backlapping-slippasta slipat knivarna. Jag har nu två bekymmer kvar.

Den är vattenkyld men kokar! Efter en stunds körning blir den varm som tusan och stannar tillslut. Jag har tagit bort termostaten och kör utan den nu utan framgång. Det är vattenpump och fläkt på den men det verkar inte räcka till. Är det att hydralsystemet är hårt belastat som gör att den blir varm (t.ex. för hårt spända knivar)? Eller kan det vara trasig vattenpump? Läste att just vattenpumpshaveri var ytterst sällsynt. Har även kört utan luftilfter i för att se om det var där problemet satt men ingen framgång. Någon som har några idéer eller erfarenheter? Hur jag ska felsöka det?

Mitt andra bekymmer är att den inte klipper 100%. Där gräset är lite längre eller av någon annan lustig anledning missar den lite. Är det slitna knivar eller vad kan det vara? Gräsmattan blir räfflig med, som på bilden. Vad beror detta på? Är det normalt? Jag slipade knivarna med backlapping-pasta. Som i filmen: https://www.youtube.com/watch?v=4rfgjW68-4Y
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild 1.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild 3.JPG

2. C
    Medlem · Stockholm · 5 280 inlägg

corre

Medlem
    Gällande koket så kan det vara igensatt kylare eller kollapsad slang som täpper till flödet.
    Är hela kylaren varm när han kokar? Koppla loss slangar och spola med vattenslangen så du ser att det rinner fullt flöde.

Den andra tråkiga anledningen är topplockspackningen. Bilverkstäder brukar ha mätinstrument för det, som mäter andelen co2 i expansionstanken till kylare, då indikerar den om topppackningen har gått.

3. P
    Medlem · 3 inlägg

Per Görnebrand

Medlem
    Tack för snabbt svar!

Jag har tömt kylsystemet ett par ggr och bytt vätskan, men ja jag tror att hela kylaren är varm när den kokar. Allt blir ordentligt varmt så jag brukar försöka hålla mig undan ifall någon slang skulle gå. Du menar att en slang kan kollapsa utan att det läcker ut vätska då? Ska inspektera dessa lite noggrannare. Har försökt känna om alla är varma osv för att se om vätskan flödar runt som de ska. Komma åt vattenpumpen är töligt, är detta något man borde försöka montera ner eller går det att kontrollera funktionen på den utan att montera väck det? Kanske genom någon slang efter pumpen som man kan se om det är flöde ur?

Ja jag börjar befara att de kan va toppackningen. Men brukar det inte bli tryck i kylsystemet då? Har sett något vitt skum någon gång under locket till kylaren och det brukar ju kunna vara tecken på olja i vattnet..

Hur är det att byta toppackning på en diesel? Har gjort det på en bil en gång, är det samma visa här? Ska se om jag får tag på någon indikator. Ska väl finnas vätska man kan hälla i med som visar på avgaser?

4. C
    Medlem · Stockholm · 5 280 inlägg

corre

Medlem
    Byta packningen brukar inte vara så svårt. Beror på motorn, och troligen är det en enklare modell utan överliggande kamaxlar och då slipper man kamrems/kedja och sånt bös.

Du får ta reda på vilken motor det är så du kan få fram en verkstadsmanual till den. Brukar gå att googla fram bara man vet modellen.

Inga garantier på följande:
    Verkstadsmanual
    http://wilfredmacdonald.com/parts/perkins.pdf
    http://www.michelecaroli.com/pdf_perkins/103-07co.pdf

https://isurplus.com.au/manuals/Toro 2300D User Manual.pdf

Redigerat 8 jul 2014 10:43
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.